Het is alweer bijna zomer en dus bijna weer BBQ-hoogseizoen. Wat leg jij straks op de barbecue? Weer zo'n grillworstje of speklapje van de super of slager, of ga je deze zomer voor een indulgence experience? Dat laatste hoopt in ieder geval Vion Pork, de varkensvleestak van grootslachter Vion Food. Het bedrijf leverde altijd anoniem varkensvlees. Je koopt het onder meer bij Jumbo en Albert Heijn, maar ook bij menige slager om de hoek. Tijd voor een eigen merk, vindt het bedrijf. Daarom is er nu Vion Pork met een 'Tomahawk'.
Door Cécile Janssen - Foodlog
Vion Pork brengt onder de naam Tomahawk een "stoer barbecue-product" op de Europese markt. Maiko van der Meer, Chief Commercial Officer, legt uit dat barbecueën een "emotionele gebeurtenis" is, waarbij consumenten zichzelf en hun gasten willen verwennen. "Uit onze Vion Consumer Insights blijkt dat consumenten enerzijds gaan voor ‘gemak’ bij het kopen van vleesproducten. Anderzijds is er een trend waarbij consumenten kiezen voor premium-concepten, geënt op smaak en kwaliteitsbeleving. De Tomahawk combineert beide trends. Het is een stoer, gemakkelijk te bereiden kwaliteitsproduct voor op de barbecue.” Vion spreekt van "een echte indulgence experience". Wat mag dan dan wel wezen?
De Tomahawk is een gemarineerd stuk varkensvlees-aan-een-lang-stuk-bot van zo'n 300-400 gram zwaar, in de vorm van een tomahawk, de beruchte Indiaanse bijl, aldus Vion. Het in een zwarte verpakking gestoken product heeft een premium uitstraling en is er in drie smaken: Herbes de Provence, Sweet & Smokey en Hot & Spicy.
Dat klinkt creatief. Maar wie even rondkijkt op Internet, vindt de 'tomahawk steak', een gangbare benaming voor een stuk rib-eye-met-een-lang-stuk-bot eraan. Van het rund welteverstaan. Eigenlijk dus een côte de boeuf, alleen met een langer stuk bot eraan. Minstens 12 centimeter, volgens topslager Chateaubriand. Of dat ook lukt met een varken? Dat wordt nameten van de zomer.