‘Verplichten mondkapje niet aan ondernemers overlaten’

shutterstock_1719269062-midden

Of je nu voor of tegen het dragen van mondkapjes bent: voor ons en onze achterban is het belangrijkst dat het beleid eenduidig is, zegt Mieke Ripken namens VNO-NCW en MKB-Nederland. ‘Wij vinden het geen goed idee dat ondernemers op deze manier in de rol van handhaver worden gezet. Het wel of niet verplichten van een mondkapje moet de regering niet aan ondernemers overlaten.’

Premier Mark Rutte riep iedereen gisteren op een mondmasker te dragen in de publieke binnenruimte, zoals winkels, musea, gemeentehuizen, stations, vliegvelden, parkeergarages, benzinestations, restaurants, cafés, theaters en concertzalen, met uitzondering van mensen met een zitplaats. Het gaat om een ‘dringend advies’ dat per direct geldt, maar is geen verplichting. Winkeliers mogen dus nog steeds zelf beslissen of ze hun klanten wel of niet verplichten een mondkapje te dragen.

MKB-Nederland pleitte naar aanleiding van de persconferentie van het kabinet maandag – toen werd gezegd dat het in de drie grote steden aan ondernemers werd overgelaten of ze wel of geen mondkapje in hun winkel vereisten - al voor eenduidig, landelijk beleid. 'Met het nieuwe advies worden ondernemers nog steeds  met een probleem opgezadeld’, vindt Mieke Ripken. ‘Ga je mensen die bij jou hun geld komen uitgeven weigeren omdat ze geen mondkapje dragen? En als jij het wel wilt, maar je concurrent op de hoek niet? Hoe ga je om met boze mensen als gevolg van wat je beslist? Wij vinden het geen goed idee dat ondernemers op deze manier in de rol van handhaver worden gezet. Het probleem wordt zo op hen afgeschoven.'

‘Bezorgd over het virus'

Op de vraag wat de lange termijnvisie van VNO-NCW en MKB-Nederland rond het coronavirus is, antwoordt Ripken: ‘Wij zijn geen virusdeskundigen en wij bepalen ook niet wat het beleid is. Daar is de overheid voor en die adviezen en regels kunnen wij alleen volgen. Het mag duidelijk zijn dat wij zeer bezorgd zijn over de ontwikkeling van het virus en de gevolgen van de nieuwe maatregelen voor grote delen van onze achterban, die opnieuw een klap krijgen. We zijn in gesprek met het kabinet om te kijken hoe we het derde steunpakket op de nieuwe situatie kunnen aanpassen. Verder moeten we er met elkaar alles aan doen om het virus weer in te dammen.’

Nieuwe campagne

MKB-Nederland en VNO-NCW hebben afgelopen weekeinde een campagne gelanceerd, waarin iedereen wordt oproepen zich aan de regels en richtlijnen te houden, om zo een tweede lockdown – met alle dramatische gevolgen voor samenleving en economie van dien – te voorkomen. ‘Ondertussen moet ook het testbeleid (voldoende testcapaciteit, bron- en contactonderzoek, sneltesten) op orde worden gebracht’, aldus Ripken.

 
Lees ook
Viresmo: uniek 24/7 afhaalsysteem - Altijd vers, altijd open

Viresmo: uniek 24/7 afhaalsysteem - Altijd vers, altijd open

Dit slimme versboxsysteem laat klanten hun koelverse (vlees)producten online bestellen en betalen. Ze ontvangen een code die is gekoppeld aan hun persoonlijke vak. En kunnen vervolgens hun bestelling eenvoudig afhalen op het voor hen gewenste tijdstip, zonder de winkel te hoeven binnenstappen.

Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.