‘Thuis koken loont vaak niet voor ouderen’

Slagerij Christiaanse_rondvraag VLM 8-2021

Steeds meer consumenten kiezen voor kwaliteitskip. De slager kan hier als ambachtelijk specialist z’n meest veelzijdige voordeel mee doen. Hij kan inspireren, vertellen over de herkomst en niet alleen de beste kip, maar ook ongelofelijk veel lekkere gerechten en maaltijden neerzetten. Voor extra inspiratie delen vier leveranciers van smaakmakers hun favoriete kiprecepten. Vandaag deel 1 van de rondvraag  met Roelof Ende van Slagerij Christiaanse.

“We komen vrijwel dagelijks bij Slagerij Christiaanse in de ‘Mall of the Netherlands’”, zegt Coen van Santen van Scheria. Dat bevestigt Roelof Ende, slager met een ondernemershart en bedrijfsleider van de slagerij. “Alleen al in de toonbank van de slagerij liggen zo’n 35 verschillende kipproducten: van kipfilet tot kipvleeswaren en salades. In de twintig jaar dat Sjaak Christiaanse een zaak in Leidschendam heeft, is de verkoop van maaltijden gegroeid tot gemiddeld 900 kilo per week en liggen in de winkel dagelijks zo’n tien verse maaltijden met kip. In ons assortiment hebben we er in totaal zelfs vijfentwintig. Daar rouleren we mee, afhankelijk van het seizoen. Kip-kerrie met vruchtjes, kip massala, Japanse kip en kip cashew. Verder hebben we onder andere kip stroganoff, coq au vin en wekelijks tientallen kilo’s nasi en bami. Alle kipgerechten maken we met Gildehoen van Scheria. We willen gewoon die kwaliteit. Liever dan bijvoorbeeld ‘officiële’ biologische kip. Gildehoen is erg mals, doordat de kippen in grote overdekte stallen rustig kunnen scharrelen. Dat proeven de klanten.”

In 2001 begon Sjaak Christiaanse met maaltijden. Dat nam gelijk een vlucht met zo’n veertig kilo per week. Een paar keer breidde hij uit en de verkoop groeide naar vijf- à zeshonderd kilo per week. Toen de Mall vernieuwde, lukte het Sjaak een locatie te krijgen vlakbij Albert Heijn XXL. Ende: “Daardoor groeide de verkoop tot bijna 500 kilo en plusten we direct met 35 procent. Dat blijft stijgen, zeker na de verbouwing in 2018. Toen kwamen er drie meter extra toonbank en een aparte koelcel voor de maaltijden bij. We krijgen ‘gemaksmensen’, tweeverdieners, sporters. Ook hebben we veel trouwe klanten waaronder alleenstaande ouderen. Die eten zulke muizenhapjes dat thuis koken niet meer loont.” En, terugkomend op Gildehoen: “Scheria’s service wordt steeds belangrijker. Ook wij kampen met personeelstekort. Bovendien is de apparatuur bij Scheria helemaal geënt op kip. Ze snijden en malen voor ons en Coen van Santen denkt actief met ons mee. Dat is van groot belang. De kip steekt qua kwaliteit en smaak met kop en schouders uit boven kip van de supermarkt en heeft vanaf februari 2022 ook nog 1 ster van het Beter Leven-keurmerk.”

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'De belangstelling voor kwaliteitskip groeit'. Het tweede deel volgt volgende week. Lees de complete rondvraag in Vleesmagazine 8-2021 of online.

Lees ook
Vlees in de media - week 31

Vlees in de media - week 31

De populariteit van de barbecue, verschillende slagers besluiten te stoppen en slager Theo Beerens vertelt over zijn vak. Wat lazen we de afgelopen week over de vleesbranche? Een greep uit de media.

Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Rechtsomkeert

Rechtsomkeert

Onlangs liep ik in een plaatselijke drogist van een landelijke keten. De borden bij de ingang schreeuwden mij al van verre toe dat ik minimaal de aanbiedingen mee moest nemen. Eenmaal binnen struikelde ik over de toiletrollen en schoonmaakmiddelen die midden in de gangpaden stonden opgestapeld.