Speciaalzaken zien omzet kelderen

vlees

Nederlandse speciaalzaken in levensmiddelen hebben een matige maand april achter de rug. De omzet ging die maand met ruim 3 procent omlaag. Supermarkten boekten wel een kleine toename van de omzet, maar dat is vooral te danken aan prijsstijgingen.

Dat blijkt uit de detailhandelscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In april werd in totaal 2,3 procent meer omgezet dan een jaar terug. Ook het verkoopvolume was 2,3 procent hoger. In de non-foodsector realiseerden winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de drogisterijen was hoger. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,7 procent hoger dan in april 2018.

Minder verkochte producten bij supermarkten

Daarbij vergeleken vielen de omzetcijfers van foodverkopers tegen. Supermarkten kwamen gezamenlijk uit op een omzetplus van 1 procent, maar het verkoopvolume daalde wel. Dit betekent dat prijsstijgingen, onder meer door het hogere btw-tarief, verantwoordelijk zijn voor de toename van de omzet. Speciaalzaken verkochten ook een kleinere hoeveelheid producten, maar incasseerden dus ook een omzetdaling van 3 procent. De totale omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg in april met 0,2 procent. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in april ook minder omgezet.

Minder dan het eerste kwartaal

De cijfers voor supermarkten zijn een stuk minder gunstig dan over het eerste kwartaal, toen supermarkten nog een omzetstijging van 2,7 procent noteerden.

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Online supermarkt versnelt de overstap naar Beter Leven-kip. Vanaf 7 mei bezorgt de online supermarkt alleen nog maar verse kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De kipvleeswaren volgen later.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.