Slagers onderschatten belang senioren

13 augustus 2012 Edwin Rensen

DOETINCHEM - De komende jaren neemt het aantal vijftigplussers toe. Deze groep staat bekend als koopkrachtig en vermogend. Slagers kunnen daar veel beter op inspelen blijkt uit een recente studie van Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de Rabobank.

DOETINCHEM - De komende jaren neemt het aantal vijftigplussers toe. Deze groep staat bekend als koopkrachtig en vermogend. Slagers kunnen daar veel beter op inspelen blijkt uit een recente studie van Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de Rabobank.

Vijftigplussers bezoeken vaker dan jongeren een winkel en besteden per bezoek meer. Nu al bestaat ruim 30% van de bevolking uit vijftigplussers (5,6 miljoen), een percentage dat in 2020 groeit naar 40% (bijna 7 miljoen). Deze groep is dan verantwoordelijk voor meer dan 50% van de consumptieve bestedingen.

In de studie ‘50+ winkelideeën’ zeggen de meeste ondernemers de vijftigplussers belangrijke klanten te vinden. Toch blijkt ook dat zij nog te weinig rekening houden met de specifieke wensen en behoeften van senioren. Zo heeft nu slechts 20% van de ondernemers een speciale dienstverlening of service voor vijftigplussers. En zegt ook maar één op de vijf de komende jaren meer rekening te houden met deze groep.

Voor verse en kwaliteitsproducten bezoekt de vijftigplusser nog vaak de slager, bakker en visdetaillist, blijkt uit het onderzoek van HBD en de Rabobank. Een slagerij of bakkerij die cursussen of workshops kan verzorgen, onderscheidt zich positief, blijkt uit het onderzoek.

Meer over de studie in Slagerswereld.nl van 20 november.

 

Altijd op de hoogte blijven?