Schnitzel AH bevat slechts 65 procent vlees

albert heijn

De zigeunerschnitzel van Albert Heijn bevat slechts 65 procent vlees. Water en paneermeel zijn in ruime mate vertegenwoordigd.

Dit blijkt uit een onderzoek naar gepaneerd vlees uit de Consumentengids van november 2015. De Consumentenbond vroeg aan ruim 2000 consumenten bovendien wat ze denken dat er allemaal in gepaneerd vlees zit en liet vervolgens de etiketten van de producten bij Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl en Plus zien.

Water

De zigeunerschnitzel van Albert Heijn bevat relatief weinig vlees, en maar liefst 13 procent water. Tweederde van de deelnemers aan het consumentenpanel vindt dit ‘bezwaarlijk tot heel erg bezwaarlijk’. De zigeunerschnitzel van Hoogvliet komt als beste uit de bus en bevat 94 procent vlees.

Kalkoenvlees

Ook is gekeken naar de kipkrokantschnitzel. De schnitzel van een Plus-filiaal bestond deels uit kalkoenvlees in plaats van kip. Tweederde van het panel vond dit onbegrijpelijk. ‘Als er kip op staat moet er kip in zitten, anders koop ik wel kalkoen’, aldus een verontwaardigde deelnemer aan de vragenlijst. Plus laat in een reactie aan de Consumentenbond weten dat de meeste filialen een product verkopen dat bestaat uit 62 procent kippenvlees.

Kipgehakt

De kipcordon-bleus in het onderzoek van de Consumentenbond bevatten veelal kipgehakt in plaats van kipfilet, kalkoenham in plaats van ham van een varken en kaassaus in plaats van echte kaas. 65 procent van de deelnemers vindt het treurig dat er kaassaus in zit in plaats van echte kaas. Meerdere deelnemers zeggen: ‘Kaassaus is géén kaas.’

Gepaneerd vlees – zoals een kipcordon-bleu, zigeunerschnitzel of kipkrokantschnitzel – is niet duur en is uitgebreid vertegenwoordigd in het vleesschap in de supermarkt. De resultaten wekten veel ergernis bij de deelnemers. Aan de consumenten werd gevraagd wat ze (heel) bezwaarlijk vinden bij gepaneerd vlees. De dikke paneerlaag blijkt de grootste ergernis te zijn (86 procent), op de voet gevolgd door het aantreffen van ander vlees dan verwacht (84 procent). Ook zitten de meeste consumenten niet te wachten op separatorvlees (77 procent), vlees dat ingevroren is geweest (74 procent) of toegevoegd water (72 procent).

Lees ook
‘Huidverpakkingen bieden mogelijkheid voor betere productpresentatie’

‘Huidverpakkingen bieden mogelijkheid voor betere productpresentatie’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Hein...

Steeds meer maatwerk in verpakkingen

Steeds meer maatwerk in verpakkingen

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.