Ruyghveen breidt assortiment uit met runderen en droogworsten

Foto 1

Ruyghveen, vlees met Peelkarakter breidt zijn assortiment uit. Het vleesconcept dat bekend werd door een transparante en korte keten in de varkenssector, claimt datzelfde tegenwoordig ook voor rundvlees. Daarnaast is Ruyghveen druk bezig met de doorontwikkeling van haar lijn Turfstekers droogworsten. Na een succesvolle pilot worden droogworstjes in bijzondere verpakkingen binnenkort toegevoegd aan het assortiment.

Enkele jaren geleden werd de basis gelegd voor Ruyghveen, vlees met Peelkarakter. Vier varkenshouders, een slager, een slachter en een agrarisch marketeer verenigden zich met als doel traceerbaar varkensvlees van goede kwaliteit te leveren. Samenwerking en transparantie in de keten waren - en zijn nog steeds - de leidraad. In mei 2016 werd Ruyghveen, vlees met Peelkarakter gepresenteerd aan het grote publiek. Het vleesconcept bracht verandering in de anonieme productie van varkensvlees en dat bleek aan te slaan. 'Slagers blijken massaal op zoek te zijn naar vlees uit de regio dat van goede kwaliteit en traceerbaar is', aldus varkenshouder Eric Baeten.

Uitbreiding met andere vleessoort

Omdat het concept succesvol bleek - het verse Ruyghveenvlees is inmiddels bij meer dan 20 slagers verkrijgbaar en de volumes nemen nog elke week toe - besloten de Ruyghveen ondernemers het concept uit te breiden met een andere vleessoort. 'We zijn op zoek gegaan naar rundveehouders uit de Peel die achter ons verhaal staan', verklaart slachter Dennis Tomassen. 'In Wiljan van de Kruijs en Dré Kuppens uit Weert hebben we twee gelijkgestemden gevonden. Ook bij deze veehouders krijgen dieren de rust en ruimte om op te groeien. En omdat ze in de Peel gelegen zijn, kunnen we ook hierbij de transportkilometers beperken en een transparante keten garanderen. Na een periode van testen en optimaliseren is nu het moment aangebroken dat we vol trots naar buiten kunnen treden met Ruyghveen rundvlees.'

[intermezzo:2]

Voor de Ruyghveen-slagers en hun klanten betekent dat een groter aanbod in vlees met Peelkarakter.

Verwerkte producten

Naast vers vlees heeft Ruyghveen ook verwerkte producten zoals Turfstekers droogworsten en Oerwerkers plaathammen in haar assortiment. 'Ook in dat segment zijn we achter de schermen druk bezig met nieuwe producten en concepten', vertelt John Korsten, de marketeer van het concept. 'Na een succesvolle pilot in Amsterdam, kunnen we nu bijvoorbeeld met zekerheid zeggen dat binnenkort Turfstekers droogworsten in bijzondere verpakkingen verkrijgbaar zijn. Daarnaast worden onze Oerwerkers vleeswaren volop doorontwikkeld. Ruyghveen gaat nieuwe markten betreden.'

[intermezzo:1]
Lees ook
Decoratieve lakenvelder levert fantastisch vlees

Decoratieve lakenvelder levert fantastisch vlees

Parkrunderen worden lakenvelders wel genoemd omdat de koeien met de karakteristieke witte band om het lijf vroeger op landgoederen werden gehouden. De fraaie en weinig eisende dieren zijn geen spectaculaire melkproducenten maar gewild bij hobbyboeren. Fernand de Willigen houdt samen met zijn zoon Niek tachtig lakenvelders en verkoopt hun vlees aan huis.

Samenwerking Paul van Trigt en NextDeli

Samenwerking Paul van Trigt en NextDeli

Worst- en vleeswarendeskundige Paul van Trigt is een samenwerking aangegaan met NextDeli. Zijn boek Charcuterie 2 is nu ook verkrijgbaar via dit e-commerce platform voor versspeciaalzaken. Paul van Trigt is worst- en vleeswarendeskundige. Vanuit deze professie is hij regelmatig jury en arbiter bij vakwedstrijden en productkeuringen van worst,...

Nice to Meat signaleert vleesschaarste in de horeca na lockdown

Nice to Meat signaleert vleesschaarste in de horeca na lockdown

Sinds de heropening van de horeca na de harde lockdown hebben restaurants last van een tekort aan vlees. Horecaslager Nice to Meat moet noodgedwongen een derde van de 1200 klanten een alternatief aanbieden.