‘Retailers moeten inspringen op onlife klant’

DSC_6738

Retailers moeten meer inzetten op de behoeften van de zogeheten onlife consument.

Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, in een interview in het AD. ‘Onlife betekent dat het onderscheid tussen online en het gewone leven vervaagt. We leven anders en dat heeft gevolgen voor het shoppen. Winkels moeten technologieën inzetten die de basis van onlife vormen. Met beacons kunnen ze aanbiedingen naar hun klanten sturen. Door virtual reality en hologrammen worden artikelen ‘echt’ op je telefoon. En vooral: het koopproces moet 24/7 op elk medium doorlopen. Bedrijven die het beste in het leven van consumenten kruipen, winnen.’

Amazon ligt mijlenver voor op retailers

Jongen vreest dat de (online) megabedrijven niets heel laten van de traditionele retailer. ‘De Apple’s, Google’s en Amazons van deze wereld liggen mijlenver voor op de traditionele retailers. Een winner takes it all economie dreigt. Over de ruggen van winkeliers oefenen zij macht uit op de consument. Toezichthouders in Europa en Den Haag moeten verantwoordelijkheid nemen. Knip Amazon en Google desnoods op. Alleen door hun dominantie te breken, kan de markt over naar een volgende fase zonder dat kleine ondernemers het onderspit delven.’

Politiek onderschat de snelheid

De politiek speelt volgens Jongen niet voldoende in op die ontwikkelingen. ‘De politiek onderschat de snelheid en de kracht waarmee de wereld van de retail verandert. Een minister Kamp denkt: als we de leegstand oplossen en binnensteden pimpen, zijn we klaar. Blijkbaar is nog niet doorgedrongen dat de radicale veranderingen in retail pas beginnen.’

Authentiek en service

Persoonlijke service is een van de wapens die winkeliers volgens Jongen in handen hebben om op te boksen tegen de online bedrijven. ‘Winkeliers moeten authentiek zijn en kiezen voor de menselijke maat. Sta klanten persoonlijk te woord, biedt excellente service. Speel in op specifieke, lokale wensen. Retail blijft mensenwerk. Niet iedereen hoeft een Amazon te zijn.’

Lees ook
Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.