We besteden weer meer geld aan het eten met kerst. Dit jaar is de Nederlander van plan gemiddeld 110 euro uit te geven aan boodschappen voor het kerstdiner. Drie jaar geleden, toen we in de nadagen van de economische crisis zaten, was dat nog 85 euro. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat Albert Heijn heeft laten uitvoeren.
Voor het kerstmenu kiest de helft van de mensen voor vertrouwde gerechten die niet al te ingewikkeld zijn, opgediend in drie gangen. In elk geval komt er vlees (70 procent) en groente (69 procent) op tafel. Mannelijke thuiskoks kiezen vaker voor nieuwe, avontuurlijke gerechten en wild, volgens AH daartoe geïnspireerd door kookprogramma's op tv.
De helft van de thuiskoks vraagt gasten te helpen met het koken, een kwart vraagt gasten om een onderdeel van het menu mee te nemen. Ouders met kleine kinderen kiezen vaak voor gourmetten en frietjes.
Boodschappen
De meeste mensen (85 procent) doen de kerstboodschappen ruim van tevoren. Ze doen dat het liefst (95 procent) bij een fysieke winkel en niet online.
Voor het kerstdiner-onderzoek ondervroeg de supermarktketen een representatieve groep van ruim duizend mensen van 25 jaar en ouder.