Omzet detailhandel omhoog

geld

De detailhandel heeft in februari 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet.

Het totale verkoopvolume lag 3,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeide met 5,7 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en die in recreatie-artikelen was volgens het statistiekbureau hoger dan een jaar eerder.

Totale omzet speciaalzaken gekrompen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet. Het verkoopvolume groeide met 0,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,3 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,7 procent kromp.

Online omzet groeit hard

Online kwamen de opbrengsten 16,8 procent hoger uit. Webwinkels wisten 11,3 procent meer om te zetten. Zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met 26,5 procent.

[intermezzo:1]
Lees ook
RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

Het RIVM publiceert een nieuw onderzoek naar de vleesconsumptie onder jongvolwassenen (18-35 jaar). Vooral het verlaten van het ouderlijk huis en samenwonen met huisgenoten heeft invloed op de vleesconsumptie.

CBS: Verdere daling aantal slagersbedrijven

CBS: Verdere daling aantal slagersbedrijven

Het aantal slagersbedrijven is in het tweede kwartaal van dit jaar met 1,6 procent afgenomen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.