Olijck: 'Moment daar om bestaan wereldkundig te maken'

7 april 2015 Vleesmagazine Afbeelding: Olijck BV Charcuterie sinds 2013

'We bestaan al even, maar nu is het moment aangebroken om dit wereldkundig te maken.' Dat zegt Remko Hol van Olijck. In de ambachtelijke worstenmakerij aan de Surinameweg 2 in Haarlem maakt Olijck sinds 2013 charcuterie en andere 'heerlijckheden'. 'We werken volgens ambachtelijke receptuur en met zoveel mogelijk duurzame- en streekproducten. En een flinke dosis liefde en 'olijckheid'.

Het is een jongensdroom die uitkomt voor Olivier Nipshagen en Remko Hol. De twee vrienden 'met een enorme liefde voor eten en drinken en gezelligheid' zeggen in 2013 allebei hun commerciële baan op en beginnen eind 2013 een ambachtelijke

worstenmakerij in Haarlem. Met resultaat. De droge worsten Olijcke Jopen (met Mooie Nel IPA van de Haarlemse brouwerij

Jopen Bier), Olijcke Hynder (de whiskyworst) en de Olijcke Rookworst kregen van het Worstmakers Gilde Goud met een Ster. De Olijcke Andreas (een heuse Gin Tonic worst) en de Olijcke Italiaan (met een Italiaanse rode wijn) en de Olijcke Bloedworst wonnen alle drie Goud.

Topproducten

Het Worstmakers Gilde is de stichting voor ambachtelijke slagers, die zelf vleeswaren, worst en specialiteiten maken. De jury bestaat dan ook uit alleen vakmensen uit de slagerswereld en wordt voorgezeten door worst- en vleeswarendeskundige Paul van Trigt. De productkeuringen zijn zo streng, dat alleen topproducten worden onderscheiden met een gouden oorkonde.

Herkomst dieren

Olivier Nipshagen, die als functieomschrijving 'Olijcke worstenmaker' heeft, vertelt: 'We vinden het belangrijk dat dieren een 'olijck' leven hebben en om die reden de herkomst van de dieren te weten. Verder voegen we veel vrolijkheid en af en toe een snufje ondeugendheid toe. Naast het maken van worst, allemaal op basis van drank, verzorgen we ook workshops, proeverijen en een Olijcke Chefs Table. Gewoon, bijzondere momenten met leuke mensen en mooi eten, omdat dat belangrijk is in het leven.'

Inspiratie

Remko Hol, eveneens 'Olijcke worstenmaker', voegt toe: 'Olijck is opgegroeid dankzij de liefde van de mensen rondom ons die ons hebben geholpen, zoals onze slager-oom Arie Heddes, creatieven Jarr Geerligs en Kim Triesscheijn die het merk bouwden, internetstrateeg Idzard Kwadijk en regisseur Bram van Alpen. Verder laten we ons inspireren door mooie producten - zoals Jopen Bier - en smaakmakende mensen, als Bas Wiegel van Restaurant de Kas en chef-kok Jean Beddington en vele, vele anderen. Want we geloven dat alles wat voortkomt vanuit vriendschap, vrolijkheid, dapperheid en integriteit, wel goed moet zijn. En dat blijkt...'

Voor meer informatie: Olijck.nl

Altijd op de hoogte blijven?