‘Nog te weinig investeringen in duurzame verpakkingslijnen’

Lohman-minder-plastic-klein

Bedrijven moeten bij de investeringen in nieuwe verpakkingslijnen meer rekening houden met duurzaamheidstrends, zoals het gebruik van mono-materialen. Dit wordt nog te weinig gedaan, waardoor ondernemers in de toekomst voor hoge kosten komen te staan. Dat zei Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie, transport en logistiek van ABN Amro vandaag tijdens het online verpakkingsevent Empack Reconnect.

ABN Amro presenteerde tijdens het online event de uitkomsten naar aanleiding van haar consumentenonderzoek en interviews. Wat vinden Nederlandse consumenten eigenlijk van een duurzame verpakking en wie is volgens hen verantwoordelijk voor het duurzaam verpakken van eten en drinken? Hoe kunnen ketenspelers zoals de verpakkingsproducent, foodproducent en supermarkt hierop inspelen?

Misverstanden

Er zijn volgens Albert Jan Swart nogal wat misverstanden over duurzaam verpakken. ‘Zo denken veel consumenten dat plastic helemaal niet gerecycled wordt. Ook weten veel mensen niet dat plastic verpakkingen helpen tegen voedselverspilling.’ Hier ligt volgens hem een taak voor supermarkten, A-merken en de verpakkingsbranche om de consumenten te informeren.

Albert-Jan-Swart-bijgesneden Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie, transport en logistiek van ABN Amro.

Uit het onderzoek van ABN Amro blijkt dat consumenten duurzaamheid belangrijk vinden. Dit zal de komende jaren nog belangrijker worden. ‘Verpakkingsproducent en co-packers moeten zich meer verdiepen in duurzaamheidscriteria van supermarkten en A-merken. Houd bij het ontwerp van de verpakking rekening met trends als het gebruik van mono-materiaal en wees terughouden me het gebruik van composteerbaar plastic’, adviseerde hij.

Dit is ook van groot belang bij de investering in nieuwe verpakkingslijnen. ‘Voor mono-materiaal heb je een andere lijn nodig. Terwijl er nog steeds geïnvesteerd wordt in verpakkingslijnen met meerdere verpakkingssoorten. Je kunt hoge kosten voorkomen door nu al rekening te houden met toekomstige verpakkingstrends.’

Impact van coronacrisis

Ook de coronacrisis is van invloed op de vraag naar verpakkingen. ‘Het gaat beter met de bedrijven, dan we aanvankelijk hadden verwacht’, aldus Swart. ‘Er was tijdelijk sprake van 3 procent krimp, maar in juni kwam de export van vlees, zuivel en vis weer opgang. Ook de uitgaven in de horeca namen toe, waardoor er al redelijk snel herstel kwam.  Toch zien we door de coronacrisis bepaalde veranderingen. Zo is de vraag naar maaltijdboxen explosief toegenomen. Daarnaast wordt er meer thuisgewerkt, waardoor er minder omzet is bij bedrijfskantines. Steeds meer medewerkers gaan structureel twee tot drie dagen thuis werken, terwijl ze in het verleden vier tot vijf dagen op kantoor zaten. Daardoor verwachten we dat er structureel minder wordt besteed in de bedrijfskantines en dat de bestedingen in de supermarkten toenemen. Dat heeft invloed op de verpakkingen.’

 
Lees ook
ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. De energiecrisis treft vooral de industrie, terwijl de horeca en retail kampen met slechtere winstvooruitzichten. Het risico op faillissementen neemt toe, aldus de bank.

Strategisch partnerschap MULTIVAC en Handtmann

Strategisch partnerschap MULTIVAC en Handtmann

Alleen al 40 procent van je tijd besparen in de ontwerpfase dankzij de interactie met één contactpersoon. Wie wil dat nou niet! MULTIVAC en Verbufa-Handtmann bieden nu geïntegreerde lijnoplossingen voor productie en verpakking van worst, gehakt, hamburgers en gedoseerde producten.

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.