Dit jaar klonk weer het gezoem en geruis van de machines op de begane grond van Evenementenhal Gorinchem wat al snel werd overstemd door het geluid van gelach en waardevolle gesprekken op de stands. Susanne den Otter, Senior Accountmanager van Empack licht toe: “Bezoekers vulden de gangpaden van de beursvloer gedurende de dag, waardoor er volop genetwerkt werd op de stands. Business doet ook business met elkaar tijdens Empack en daarom hangt onder de concullega’s een fijne sfeer.”
Nieuwe areas en theaters
Dit jaar werden nieuwe gebieden zoals de Showroom, het Co-Packers Paviljoen en de Consumentenverpakkingsstraat geïntroduceerd, die allemaal uitstekend werden ontvangen door zowel exposanten als bezoekers. Thema’s als verpakken in de toekomst, bioplastics en voedselveiligheid waren populaire topics van dit jaar; topics die in het kennistheater en op het Pitch-Pack-Plein aan bod kwamen.
De toevoeging van het Pitch-Pack-Plein bood een platform voor innovatieve pitches en discussies over circulaire producten, in samenwerking met partners vanuit het KIDV, Green Serendipity en Cradle to Cradle. Op woensdag 10 april vond de tweede editie van Pitch Your Product plaats, met deze editie het overkoepelende thema ‘circulariteit’. Daarmee maakten de deelnemers kans op de ‘Circular Product Award’ middels de jurering van circulariteitsexperts Charles van Reij (Cradle to Cradle), Caroli Buitenhuis (Green Serendipity) en Chris Bruijnes (KIDV). De gelukkige winnaar Thijs Wester van PAKT B.V. nam de award in ontvangst na een boeiende pitch over ‘de herbruikbare toekomst van glazen verpakkingen’. Wester geeft aan: “Waar beter herbruikbare verpakkingen te pitchen dan op Empack? Een onwijs mooie erkenning om namens Empack en de jury deze prijs in ontvangst te mogen nemen.”
De onderwerpen die de kennispartners aanstipten en de showdisplays vol innovatieve verpakkingen, maakten Next Level een bruisende plek op Empack. Zo zagen de bezoekers in de Consumentenverpakkingsstraat de toekomst van verpakken dankzij Now New Next, kon er meegedacht worden over de verpakkingen van Albert Heijn en raakten bezoekers geïnspireerd door de creatieve verpakkingsoplossingen van DiDutch. In de Showroom kwam het publiek in contact met tweedehands én refurbished machines. “Refurbished als topic gaat een steeds grotere rol spelen in de industrie, aangezien dit de weg is naar circulariteit in machinebouw en -aanschaf”, geeft Erik Koskamp van Veldkamp Technische Service aan.
Terugblik op succesvolle initiatieven
Naast de informatieve sessies in de theaters, bood Empack 2024 ruimte voor discussies over duurzaamheid, automatisering en de toekomst van de verpakkingsindustrie. Het evenement was een uitstekende gelegenheid voor professionals om nieuwe inzichten op te doen, te netwerken en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector. “Empack 2024 in Gorinchem was wederom een inspirerend evenement. Goed om veel vakgenoten uit de verpakkingsindustrie te spreken. Het is mooi om te zien hoe duurzaamheid steeds vaker onlosmakelijk verbonden wordt met innovaties. Fijn dat we daar met de European Co Packers Association (ECPA) deel van mochten uitmaken”, zegt Ton Knipscheer, Board Member bij ECPA. "Ik kwam met een bepaald idee naar de beurs, maar ik ben positief verrast met al het andere wat ik nu zie op de beurs," voegde een bezoeker toe.
Empack 2025
Met het succes van Empack 2024 kijkt de organisatie reeds uit naar de volgende editie. Empack en Packaging Innovations komen weer samen in 2025, gepland op 2 en 3 april in de Brabanthallen Den Bosch. Met het succes van Empack 2024 in gedachten, is Easyfairs vastbesloten om ook in de toekomst te blijven innoveren en inspireren op het gebied van verpakkingen en de industrie.