Nieuw kunstvlees op de markt

attachment-001_food-image-VLS12089I01

WAGENINGEN – Een Wagenings bedrijfje van twee levensmiddelentechnologen brengt dit voorjaar een nieuwe vleesvervanger op de markt die wél sappig is.

WAGENINGEN – Een Wagenings bedrijfje van twee levensmiddelentechnologen brengt dit voorjaar een nieuwe vleesvervanger op de markt die wél sappig is.

Frank Giezen en Jeroen Willemsen, ontwikkelden samen een vezelige vleesvervanger op basis van soja-eiwit. Opvallend is volgens hen dat de vleesvervanger 'bite' heeft, stevig en sappig zoals kip.

De ontwikkelaars willen het procédé niet onthullen. Hun bedrijfje Ojah komt dit voorjaar met het product op de markt.

Extrusie
Volgens Atze Jan van der Goot , universitair hoofddocent in de proceskunde van levensmiddelen, werkt de productie waarschijnlijk via extrusie, meldt het NRC.

Alleen zo kunnen in principe lange vezels ontstaan. Maar dat was tot nu toe een proces dat leidde tot vrij onvoorspelbare resultaten. Volgens Jeroen Willemsen kan hun fabriek vezels van 15 centimeter lang produceren.

Subsidie
Het ministerie van LNV gaf Ojah en zeven andere Nederlandse bedrijven begin dit jaar een subsidie voor ‘onderzoek naar alternatieven voor dierlijke eiwitten'.

Van de subsidie gaat Ojah testen of het product ook te maken is met andere eiwitten dan uit soja. Erwt, tarwe, lupine of eiwitten uit de aardappelindustrie hoeven van minder ver te komen.
 

Lees ook:
Verburg proeft duurzame gehaktbal (2 februari 2010)
Vijf ton subsidie voor planktonburgers (11 januari 2010)
Vleeseters vinden nepvlees niet lekker (8 januari 2010)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over vleesvervangers

Meer over
Lees ook
Jongeren eten wekelijks buiten de deur

Jongeren eten wekelijks buiten de deur

Jongeren eten het vaakst buiten de deur, maar geven daar per keer wel het minste aan uit.Dat blijkt uit onderzoek dat FoodService Instituut Nederland (FSIN) eind vorig jaar heeft laten doen. Van de generatie tussen de 18 en 36 jaar eet 29 procent minstens een keer per week buiten de deur. Het is daarmee de groep die het vaakst in bijvoorbeeld een restaurant...

Rabobank: Biologisch groeit harder dan markt

Rabobank: Biologisch groeit harder dan markt

De omzet in biologische voeding zal de komende tien jaar met gemiddeld 7 procent per jaar groeien.Die voorspelling doet de Rabobank in haar rapport “Organic Is Good for You”. Daarmee zal biologische voeding de komende jaren naar verwachting ongeveer drie tot vier keer zo snel groeien als de gehele voedingsmarkt. Rond 2025 zal het marktaandeel van biologisch...

Amersfoortse foodhall Amicitia na half jaar failliet

Amersfoortse foodhall Amicitia na half jaar failliet

De initiatiefnemer van Amicitia Food Village, de indoor foodmarket in de Amersfoortse koopgoot, heeft een half jaar na opening al faillissement aangevraagd.Eind juni werd het bedrijf door de rechtbank Utrecht failliet verklaard. Ondanks het faillissement is Amicitia nog wel open. Conflict met aannemer ‘Er was een conflict met de aannemer over een bedrag...