De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.
Het eerste evenement organiseerde NEPLUVI in samenwerking met de Nederlandse Voedselbank en de Participatie Keuken. Op 5 en 6 november konden leden van de Voedselbank in Den Haag aanschuiven voor een barbecue. Ambassadeur van de campagne, Guido Waterman bereidde samen met de andere chefs een gezonde maaltijd met kip.
Op 17 november vond het tweede evenement plaats in het restaurant Koetshuis in Hulshorst. Tijdens dit live cooking gaven chefs Guido Waterman, René Pluijm en Job Pattinasarany demonstraties over het koken met de minder bekende delen van de kip. Daarnaast gaf NEPLUVI voorzitter Gert-Jan Oplaat een presentatie over de ‘vierkantsverwaarding’ in de pluimveesector. Journalisten en influencers woonden het event bij.
Kip uit Europa
Beide evenementen brachten volgens NEPLUVI succesvol de boodschap van de ‘Kip uit Europa’-campagne over. Namelijk dat het kippenvlees duurzaam geproduceerd wordt en dat het eten ervan is gezond vanwege de hoge kwaliteit van het vlees. Deelnemers raakten beter bekend met de samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven die alle kipdelen verwerken en Europese landen onderling als het aankomt op het dierenwelzijn.
Andere zaken aan bod kwamen waren de misvattingen die bestaan rondom de pluimveesector. Zo wordt vaak gedacht dat kippen volgestopt worden met antibiotica, terwijl het gebruik ervan alleen is toegestaan bij ziekte. Het antibioticagebruik is juist met 75 procent afgenomen. Ook gelooft men soms nog dat er hormonen in kippenvlees zitten, terwijl het gebruik van hormonen streng verboden is in de Europese Unie. Door kennis over de sector te delen, waren beide evenementen zeer leerzaam voor deelnemers.
Nieuwe wegen
Leden van de Voedselbank gaven na afloop van het eerste evenement aan genoten te hebben van een heerlijke maaltijd en veel geleerd te hebben over de pluimveesector. Deelnemers aan het live cooking event hebben via hun eigen kanalen informatie van het evenement gedeeld. Daarnaast zal een aantal deelnemers zelf kiprecepten bedenken en deze via dezelfde kanalen delen. De boodschap van NEPLUVI verspreidt zich daardoor verder via nieuwe wegen.
Deze evenementen maken onderdeel uit van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deze campagne is gefinancierd met steun van de Europese Commissie.