Nederlanders eten minder vlees

13 augustus 2012 redactie

Rundvlees had te lijden van de hogere prijzenZOETERMEER – Nederlanders hebben vorig jaar iets minder vlees gegeten dan in 2004. Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde voorlopige jaarcijfers van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren. Per hoofd van de bevolking werd 85,9 kilogram vlees gegeten; 100 gram minder dan het jaar ervoor.

Vooral varkens- en rundvlees belandden minder vaak op het bord van de consument. Kip en kalkoen daarentegen werden juist meer gegeten dan in 2004. Nederlanders aten vorig jaar per hoofd van de bevolking 22,9 kilogram pluimveevlees; een stijging van 300 gram.

De PVE wijten de daling van de varkens- en rundvleesconsumptie aan de gestegen prijzen in de supermarkt. Vooral de prijs van rundvlees ging flink omhoog. Varkensvlees werd met name in het eerste half jaar van 2005 minder gekocht. De consumptie trok in het derde kwartaal echter weer behoorlijk aan. De aankopen van gehakt bleven, ondanks een hogere prijs min of meer stabiel. Het aandeel half-om-half nam, tegen de trend van de laatste jaren in, toe. Dit ging ten koste van rundergehakt. De consumptie van kalfsvlees steeg met 3,9 procent tot 1,5 kilogram per hoofd van de bevolking.

Kippenvlees werd vorig jaar juist goedkoper, omdat supermarkten vaak stuntten met de prijzen voor kipfilet. De consumptie van kip steeg in het eerste half jaar fors, maar vlakte in de loop van het jaar af. De consumptie van kalkoen herstelde zich, onder invloed van een lage prijs enigszins van een slecht 2004.

Ondanks het lagere vleesverbruik zijn de bestedingen wel toegenomen. In totaal werd door de consument 415.000 kilo vlees gekocht. Het huishoudelijk aankoopvolume is daarmee terug op het niveau van 2003.

Lees ook:

Minder vleeswaren op het bord

Consument laat worstenbroodje staan

Vleessector heeft redelijk jaar achter de rug

Meer vlees naar het buitenland

Braziliaanse kip steeds vaker in de pan

Angst voor vogelgriep speelt kippensector parten

Meer allochtonen, meer schapenvlees

Altijd op de hoogte blijven?