Nederland gaat opnieuw in lockdown - levensmiddelenwinkels blijven open

We're open_Unsplash

Foto: Unsplash

Zaterdagavond scherpte de regering opnieuw de coronamaatregelen aan. Sinds zondag 19 december is Nederland evenals vorig jaar in lockdown. De lockdown duurt in elk geval tot 14 januari. Essentiële winkels, waaronder de bakker, slager, visspecialist en slijter blijven open.

De reden voor de nieuwe lockdown zijn de zorgen om de nieuwe omikron-variant. Experts verwachten dat deze zich snel over Nederland gaat verspreiden en zal zorgen voor een stijging van het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen en op de IC’s. De nieuwe lockdown moet dit afremmen.

Lockdown

Vanwege de nieuwe lockdown moeten de horeca en niet-essentiële winkels de deuren sluiten tot in elk geval 14 januari. Bestellen en afhalen blijft wel mogelijk. Daarnaast geldt er onder andere een maximum groepsgrootte, mogen mensen thuis minder bezoek ontvangen en zijn musea, theaters en bioscopen gesloten. Eerder gingen ook de scholen al dicht. Een compleet overzicht voor van alle maatregelen is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Essentiële winkels

Essentiële winkels blijven open. Dus ook de bakker, slager, visspecialist en de slijter. Zij mogen open blijven tot 20.00 uur. Wel geldt een mondkapjesplicht en een maximum van één bezoeker per 5m2 meter.

Zorg ervoor dat alles goed is geregeld in de winkel. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken. Geef duidelijk aan hoeveel klanten er in de winkel mogen en markeer zowel binnen als buiten de winkel waar klanten mogen staan. Zorg er voor dat zowel medewerkers als klanten een mondkapje dragen. Hang een kuchscherm op en maak regelmatig de pinautomaat schoon. Introduceer eventueel een gastheer/vrouw om alles in de winkel in goede banen te leiden.

Dossiers
Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.