Minder 'kiloknallers' in de aanbieding

28 juli 2016

Supermarkten hebben in de eerste helft van dit jaar minder vaak vlees zonder keurmerk in de aanbieding gedaan. Dit concludeert actiegroep Wakker Dier. Het aantal zogenaamde kiloknallers is met 6 procent gedaald van bijna 5400 naar 5100.

Ondanks de daling is Wakker Dier ontevreden over de ontwikkeling. Nog altijd is 3 op de 4 aanbiedingen een kiloknaller, aldus de organisatie. De daling is vooral te danken aan Dirk, Coop, Deen en Plus, maar opvallend genoeg niet aan de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Die twee stuntten als enige supermarktketens juist veel vaker met keurmerkloos vlees, respectievelijk 30 procent en 75 procent meer. Wakker Dier is zeer teleurgesteld dat de twee grootgrutters meer zijn gaan stunten met dierenleed. ‘Laat de marktleiders een voorbeeld nemen aan Plus die haar klanten vaker wijst op biologisch vlees’, aldus een woordvoerder.

vleesaanbiedingen

Vooral varkens een beetje beter leven

Naast een lichte daling in het kiloknallen, kan Wakker Dier meer goed nieuws rapporteren: een gigantische toename in aanbiedingen voor vlees mét een dierenwelzijnskeurmerk. Het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming is in het eerste halfjaar van 2016 bijna 3,5 keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is zichtbaar bij alle supermarktketens en betreft voornamelijk varkensvlees met 1 ster.

Vleeswaren lopen achter

De verschuiving richting minder kiloknallers en meer vlees met dierenwelzijnskeurmerk is sterker bij vers vlees − vlees voor de avondmaaltijd – dan bij vleeswaren. Bij de vleeswaren is in het eerste half jaar van 2016 maar liefst 85 procent van de aanbiedingen een kiloknaller. Dit is een verbetering ten opzichte van 2015 toen nog 95 procent geen keurmerk droeg, maar een aanzienlijk slechtere score dan bij het verse vlees waar 67 procent van de aanbiedingen een kiloknaller is.

Meer vlees in de folders

Het percentage kiloknallers daalde van 90 naar 75 procent. Nog altijd 3 op de 4 vleesaanbiedingen zijn dus kiloknallers. De stijging van het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven is veel groter dan de daling van het aantal kiloknallers. Hierdoor waren er in de eerste helft van 2016 in totaal veel meer aanbiedingen voor vlees dan in diezelfde periode een jaar eerder.

Altijd op de hoogte blijven?