Meer vleesstunts en minder vega-aanbiedingen in supermarktfolders

2 augustus 2023 Redactie Food Mary Winchester via Unsplash

Het aantal vega-aanbiedingen bij supermarkten is sinds 2021 gestagneerd, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Het aantal vleesaanbiedingen is na een eerdere daling het afgelopen jaar juist met negen procent gestegen.

Het aandeel van vega-aanbiedingen nam de afgelopen jaren steeds toe, tot 2021. In de foldermonitor bleek het aandeel vega-aanbiedingen bij Albert Heijn (33 procent), Lidl (28 procent) en DekaMarkt (27 procent) het hoogst. Bij Aldi was slechts twaalf procent van de aanbiedingen een vega-aanbieding. Coop, Lidl en DekaMarkt deden minder vlees in de aanbieding dan het voorgaande jaar, terwijl het aantal vleesstunts bij Jumbo, Hoogvliet, Picnic en Plus juist steeg.

60/40-verhouding

Via het Centraal Bureau Levensmiddelen hebben supermarkten beloofd toe te werken naar een verhouding van 60 procent plantaardige en 40 procent dierlijke eiwitten. Lidl is momenteel de enige supermarkt met een concrete doelstelling om de folder plantaardiger te maken: in 2025 moet minstens 50 procent van de aanbiedingen plantaardig zijn.

Foldermonitor

Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers bij van twaalf supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar.

Bron: Wakker Dier

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?