‘Markt vleesvervangers in 10 jaar naar 140 miljard’

shutterstock_732291337-1-560x373

De markt voor vleesvervangers is in potentie goed voor 140 miljard dollar. Volgens kenners van de Britse bank Barclays kan de omzet van onder meer bonenburgers, vegaschnitzels en andere vlees-alternatieven dat bedrag binnen tien jaar aantikken, zo schrijft zakenkrant Financial Times. Vleesvervangers zouden daarmee dan goed zijn voor 10 procent van de totale vleesmarkt.

Volgens Barclays zal de vleesconsumptie de komende jaren stijgen, vooral doordat mensen in opkomende markten meer te besteden hebben. Vleesvervangers zullen evenwel aan marktaandeel winnen. Momenteel vertegenwoordigen vega-varianten nog geen procent van de vleesmarkt.

Grote bedrijven stappen in vleesvervangers

Dat er muziek zit in vleesvervangers zien ook verschillende grote voedingsmiddelen- en vleesbedrijven als Nestlé, Tyson Foods en Maple Foods, die meer en meer in de sector vleesvervangers stappen. Verder zijn volgens Barclays restaurants en fastfoodketens in potentie grote verkopers van vleesalternatieven. Barclays wijst er verder op dat niet alle vleesvervangers zo gezond zijn als wordt beweerd. Om qua smaak en structuur in de buurt te komen van vlees worden aan veel vega-producten de nodige smaakversterkers of hulpstoffen toegevoegd.

Plantaardige zuivel en craft bier groeien ook

De bank wijst in zijn berekeningen ook op de recente marktontwikkelingen van andere nieuwe producten zoals ‘plantaardige zuivel’ en craft bier. Zo is ‘plantaardige zuivel’ inmiddels goed voor 13 procent van de zuivelmarkt, aldus Barclays. Craft bier, ambachtelijk bier dat veelal door kleine lokale brouwerijen wordt gebrouwen, heeft volgens de bank in relatief korte tijd zo’n 12 procent van de biermarkt veroverd.

[intermezzo:1] [intermezzo:2]
Lees ook
AVO heeft echt voor elk wat wils

AVO heeft echt voor elk wat wils

Het assortiment levensmiddelen moet aansluiten op de eisen die consumenten aan voeding stellen. Sterker nog, AVO wil daar altijd op vooruit blijven lopen: met heerlijke nieuwe Lafiness-marinades én met vleesvervangers, hybride en andere eiwitrijke producten.

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Mark van Noorloos van Schouten Europe.

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Messe Frankfurt staat van 14 tot en met 19 mei is het teken van IFFA 2022. Op deze toonaangevende internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen iedere drie jaar slagers, toeleveranciers en mensen uit de voedingsindustrie bijeen.