‘Markt vleesvervangers in 10 jaar naar 140 miljard’

shutterstock_732291337-1-560x373

De markt voor vleesvervangers is in potentie goed voor 140 miljard dollar. Volgens kenners van de Britse bank Barclays kan de omzet van onder meer bonenburgers, vegaschnitzels en andere vlees-alternatieven dat bedrag binnen tien jaar aantikken, zo schrijft zakenkrant Financial Times. Vleesvervangers zouden daarmee dan goed zijn voor 10 procent van de totale vleesmarkt.

Volgens Barclays zal de vleesconsumptie de komende jaren stijgen, vooral doordat mensen in opkomende markten meer te besteden hebben. Vleesvervangers zullen evenwel aan marktaandeel winnen. Momenteel vertegenwoordigen vega-varianten nog geen procent van de vleesmarkt.

Grote bedrijven stappen in vleesvervangers

Dat er muziek zit in vleesvervangers zien ook verschillende grote voedingsmiddelen- en vleesbedrijven als Nestlé, Tyson Foods en Maple Foods, die meer en meer in de sector vleesvervangers stappen. Verder zijn volgens Barclays restaurants en fastfoodketens in potentie grote verkopers van vleesalternatieven. Barclays wijst er verder op dat niet alle vleesvervangers zo gezond zijn als wordt beweerd. Om qua smaak en structuur in de buurt te komen van vlees worden aan veel vega-producten de nodige smaakversterkers of hulpstoffen toegevoegd.

Plantaardige zuivel en craft bier groeien ook

De bank wijst in zijn berekeningen ook op de recente marktontwikkelingen van andere nieuwe producten zoals ‘plantaardige zuivel’ en craft bier. Zo is ‘plantaardige zuivel’ inmiddels goed voor 13 procent van de zuivelmarkt, aldus Barclays. Craft bier, ambachtelijk bier dat veelal door kleine lokale brouwerijen wordt gebrouwen, heeft volgens de bank in relatief korte tijd zo’n 12 procent van de biermarkt veroverd.

[intermezzo:1] [intermezzo:2]
Lees ook
Schouten Europe stopt met merk GoodBite

Schouten Europe stopt met merk GoodBite

Vleesvervangerproducent Schouten Europa stopt na twintig jaar met haar merk GoodBite. In het eerste kwartaal van 2022 verdwijnen de laatste GoodBite-producten uit de schappen, meldt het bedrijf in een persbericht.

Schouten Europe richt zich op private label producten

Schouten Europe richt zich op private label producten

Vleesvervangerproducent Schouten Europe stopt na twintig jaar het merk GoodBite. De laatste producten verdwijnen in het eerste kwartaal van 2022 uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich volledig richten op private label producten.

SVO en Compaxo werven samen nieuwe medewerkers

SVO en Compaxo werven samen nieuwe medewerkers

Vleeswarenproducent Compaxo is een samenwerking aangegaan met SVO vakopleiding food voor het werven van toekomstige medewerkers. Daarnaast zet SVO een opleidingshuis op waar nieuwe én bestaande medewerkers van Compaxo de mogelijkheid krijgen om een mbo-opleiding te volgen.