Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Makro

Door de samenwerkingen met Category & Trade Company en Prime Retail & Trade Solutions kan Makro nu gerichter beslissingen nemen op het gebied van het assortiment, prijs en promotie. Dit is uniek in de wereld van groothandels.

Het inkoopgedrag bij groothandels is volop in beweging, ook bij groothandels is steeds meer behoefte aan een gerichte klantenbenadering. ‘We merken dat klanten makkelijker kunnen vergelijken en kritischer zijn. Omdat de verwachtingen van klanten hoger liggen, is het voor ons belangrijk om inzicht te hebben in de aankoopkeuzes die zij maken. Door nu samen te werken met de Category & Trade Company en Prime-RTS hebben we inzicht in feiten en data’, zegt Bas Eijssink, Commercial Director bij Makro Nederland. Hierdoor gaat het commerciële team van Makro 'fact based’ beslissingen nemen om in te spelen op de wensen en behoeften van de klanten. ‘We gaan de klanten gerichter bedienen door ze beter te begrijpen’, vervolgt Eijssink.

Duurzame samenwerking

Makro zet met deze samenwerkingen de stappen om als commerciële organisatie verder te professionaliseren en te moderniseren. Het afgelopen jaar is er al een goede basis gelegd voor category reviews met de Category & Trade Company. Om het commerciële beleid verder vorm te geven is nu de tweede stap gezet in een partnership met Prime-RTS. ‘Wij nemen altijd het aankoopgedrag van de klanten als vertrekpunt. Vervolgens combineren we deze met andere interne en externe databronnen, om te komen tot een compleet klantenbeeld. Met ons platform produceren we bruikbare inzichten waar category-, promo- en pricingmanagers gelijk mee aan de slag kunnen. Maar om je performance structureel te verbeteren, moet je ook direct het effect kunnen zien. Onze wekelijkse management reporting gaat daarbij helpen om steeds effectiever te opereren. Samen met de Category & Trade Company en het team van Makro gaan we komende jaren werken aan een klantgerichter assortiment voor Makro’, aldus Jolien de Jong, Managing Partner en medeoprichter van Prime-RTS.

Makro-pas

Door de Makro-pas is er al een grote bron aan informatie over het koopgedrag van de klanten. Vanuit deze data is er inzichtelijk welke interesses de klanten bij Makro hebben: wat er wordt gekocht, wanneer, hoe vaak en hoeveel. Al deze informatie vertelt veel over het assortiment van Makro en hoe dit nog meer afgestemd kan worden op de klanten. Vanuit Prime-RTS wordt alle data vanuit de Makro-pas geanalyseerd. Deze inzichten gaan het commerciële team helpen om gefundeerde keuzes te maken. Niet alleen door keuzes te baseren op data-analyses, maar ook door veel scherper de effecten te monitoren kan Makro hiermee beter anticiperen op veranderingen in de markt en sneller reageren op het assortiment, de prijs en promotie-effectiviteit.

Bas Eijssink sluit af; ‘Makro heeft al veel informatie verzameld maar we gaan dit nu ook inzichtelijk maken en inzetten. Dit wordt een hele nieuwe manier van werken voor het commerciële team van Makro. We gaan hierin vooroplopen, want dit is uniek in de wereld van groothandels.’

 
Lees ook
Gouden Slagersring keert terug in 2022

Gouden Slagersring keert terug in 2022

De vakwedstrijd de Gouden Slagersring maakt dit jaar een doorstart. In 2022 kunnen ambachtelijke slagers weer hun innovatieve producten presenteren aan een deskundige jury. De beste slager wint de Gouden Slagersring en treedt toe tot het zogenoemde Broederschap van de Gouden Slagersring.

CEO Makro Nederland vertrekt per 31 december 2021

CEO Makro Nederland vertrekt per 31 december 2021

Paul Peereboom heeft afscheid genomen van zijn functie als CEO bij Makro. Fraser Parker neemt zijn werkzaamheden voorlopig waar, totdat er een nieuwe CEO is gevonden.

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.