De functie van de slagerij is met de jaren behoorlijk veranderd. Consumenten komen niet meer alleen voor een goed stuk vlees, maar ook voor winkelbeleving, een gezonde maaltijd en informatie over de herkomst van producten. Als de inrichting daarop is afgestemd, groeit de omzet, zo blijkt. Vandaag het tweede deel van de rondvraag 'Meer omzet door interieur' met Uw slager Fokke de Roos.
Zeven jaar geleden zou de slagerij in de Hoofdstraat in Gorredijk voorgoed verdwijnen. De zaak van Slagerij Piet Veldkamp was al helemaal leeggehaald. Het liep anders, doordat Fokke de Roos een eigen winkel wilde beginnen. Op z’n vijftiende was hij zijn carrière begonnen bij een zelf slachtende slager. In de drie decennia die daarop volgden deed hij een wereld aan ervaring op en werd hij onder meer meester worstmaker. “Met die ervaring wilde ik iets moois doen,” zegt De Roos. Hij koos de Uw-Slager-formule; de winkel werd heringericht met nieuwe vloer- en wandtegels, een nieuw plafond, kleine bouwtechnische aanpassingen, plus oerdegelijke koelingen en een toonbank van Koops Midden-Nederland. “Perfect,” zegt de Roos. “Koops is goed en voordelig, precies wat we nodig hadden. We konden gaan draaien en kijken of ons idee zou aanslaan. Er zijn hier drie supermarkten en nog een slager. Gorredijk, inclusief de wijde omgeving, telt zo’n 20.000 mensen. Ik nam dus een gok. En het dorp reageerde bijzonder positief.”
Afgelopen najaar was het tijd voor een vervolgstap: De Roos begon met de maaltijden van Meat & Meals. “Consumenten vragen om gevarieerde en gezonde maaltijden met een uitgebreide keuze en dat biedt Meat & Meals. We hadden wel een ruimere toonbank nodig en een zelfbedienings-wandmeubel voor de vleeswaren, de broodjes, de grillworsten en voor een deel van de maaltijden. Door dat wandmeubel kun je niet meer in de keuken kijken. Maar mijn hakblok staat wel in het zicht; klanten zien me werken en ik kan vertellen wat ik doe. We hebben er goed over nagedacht. Als je weet wat je wilt kun je gericht zoeken en heel betaalbaar verbouwen. De laatste verbouwing heeft me nog geen 20.000 euro gekost. Zodra we met Meat & Meals begonnen, groeiden we met 10 procent en nu draaien we weken met 40 procent meer omzet. We gebruiken alleen verse ingrediënten. Je kunt in van alles investeren, maar als je product niet goed is wordt het nooit wat. Dat geldt voor het vlees en alle andere ingrediënten die je voor de bereidingen gebruikt. Tijdens de lockdown kwamen er vooral meer thuiskokers. Ik heb veel tijd besteed aan kennisoverdracht. Als alles weer ‘normaal’ draait, verwacht ik een nog veel sterkere groei met de Meat & Meals-formule.”
Dit is het tweede deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 6-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.