Klant gaf in juni 2,3 procent meer uit aan food

Nederlanders gaven in juni 2,3 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee groeien de uitgaven aan food echter wel minder hard dan de totale uitgaven.

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de consumentenbestedingen. Die namen in totaal met 2,8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Er werd vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen, zoals auto’s en elektrische apparaten. Ook aan energie en water werd meer besteed. Aan diensten, zoals verzekeringen, woningverhuur en openbaar vervoer, werd ruim 2 procent meer besteed.

Consumentenvertrouwen lager, koopbereidheid gelijk

Het CBS kwam tegelijkertijd ook met cijfers over het consumentenvertrouwen. De stemming onder consumenten is in augustus iets minder positief dan een maand eerdeHet consumentenvertrouwen daalde 2 punten en komt uit op 21. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid verandert niet, zo merkte het statistiekbureau op. Met 21 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41). Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 boven de 20.

[intermezzo:1]
Lees ook
Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop, zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland.De pilot laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat....

Boek over machinebouw voor de industrie

Boek over machinebouw voor de industrie

Hoe spelen machineleveranciers voor de voedingsmiddelenindustrie in op uitdagingen op het gebied van digitalisering, service en vergrijzing? In het nieuwe boek ‘Tot uw dienst! Kansen en uitdagingen voor de Nederlandse machinebouw’ biedt machinebouwexpert ZIM Consultancy een inkijkje in de keuken van succesvolle machinebouwers.De voedingsmiddelensector...