Klant gaf in juni 2,3 procent meer uit aan food

Nederlanders gaven in juni 2,3 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee groeien de uitgaven aan food echter wel minder hard dan de totale uitgaven.

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de consumentenbestedingen. Die namen in totaal met 2,8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Er werd vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen, zoals auto’s en elektrische apparaten. Ook aan energie en water werd meer besteed. Aan diensten, zoals verzekeringen, woningverhuur en openbaar vervoer, werd ruim 2 procent meer besteed.

Consumentenvertrouwen lager, koopbereidheid gelijk

Het CBS kwam tegelijkertijd ook met cijfers over het consumentenvertrouwen. De stemming onder consumenten is in augustus iets minder positief dan een maand eerdeHet consumentenvertrouwen daalde 2 punten en komt uit op 21. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid verandert niet, zo merkte het statistiekbureau op. Met 21 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41). Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 boven de 20.

[intermezzo:1]
Lees ook
‘Vegetariërs vertonen minder tekens van ziekte dan vleeseters’

‘Vegetariërs vertonen minder tekens van ziekte dan vleeseters’

Vegetariërs vertonen minder indicaties van een aanwezige ziekte dan vleeseters, schrijft MedicalXpress over onderzoek van de universiteit van Glasgow.

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

VanDrie Group opent nieuw onderzoekscentrum Drieveld

VanDrie Group opent nieuw onderzoekscentrum Drieveld

VanDrie Group opent in Uddel het nieuwe onderzoekscentrum Drieveld. Het nieuwe centrum moet de Research & Development (R&D)- afdeling helpen om innovaties in de keten door te voeren. “Een plek waar ruimte is voor onderzoek, samenwerking en open dialoog”, aldus Marijke Everts (Director Corporate Affairs).