Huismerken domineren maaltijdenmarkt

attachment-001_food-image-VLS3416I01

DIEMEN - De markt van koelverse kant- en klaarmaaltijden is en blijft het domein van huismerken. A-merken hebben hier het nakijken.

DIEMEN - De markt van koelverse kant- en klaarmaaltijden is en blijft het domein van huismerken. A-merken hebben hier het nakijken.


Dat is de conclusie van ACNielsen. Het marktonderzoeksbureau baseert zich op de verkoopcijfers van april 2006 tot en met maart 2007. In deze periode werd in deze categorie een omzet geboekt van 261 miljoen euro.


Ten opzichte van de voorgaande periode van maanden (moving annual total) betekende dit een stijging van 24 procent.

Nieuwe trends

Dat heeft volgens ACNielsen ook te maken met een sterk uitgedijd assortiment. Naast de traditionele oosterse en Italiaanse maaltijden en Hollandse stampotten, hebben ook maaltijdsalades, verse stoommaaltijden en wokmaaltijden een vaste plek in de schappen veroverd.

Volgens Geert Kastelijn van Greencore Convenience Foods, producent van verse maaltijden onder het Borgondi-merk, zal de focus in het kant-en-klaarschap de komende jaren komen te liggen op gezondheid, versheid en genieten.


Daarnaast zullen ook authenticiteit, eerlijke voeding en biologisch volgens hem steeds belangrijker worden. Ook voor A-merken zijn er volgens Kastelijn kansen, wanneer zij met goede innovaties op de markt komen.


Lees ook:

Albert Heijn gaat in 'kinderkoelvers' (4 april 2007)

Al uw vleesnieuws kant-en-klaar op uw bord?

Abonneer u dan op onze GRATIS nieuwsbrief!

Lees ook
Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Brancheorganisaties ontwikkelen hitteprotocol voor markten

Brancheorganisaties ontwikkelen hitteprotocol voor markten

Zomers kunnen de temperaturen hoog oplopen. Dit kan voor vishandelaren en marktslagers problemen opleveren voor de voedselveiligheid van hun producten. Daarom hebben brancheorganisaties Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), Poeliersbond en Vereniging voor Nederlandse Visspecialisten(VNV) een hitteprotocol ontwikkeld dat 10 juni naar de gemeentes is...

AH roept worst terug om poepbacterie

AH roept worst terug om poepbacterie

Albert Heijn heeft zaterdag biefstukworst teruggeroepen en uit de schappen gehaald omdat bij een controle de poepbacterie E.coli in de vleeswaar is aangetroffen.De poepbacterie is aangetroffen in AH Biefstukworst st. 200 gram met een houdbaarheidsdatum van 21 september 20202. Dat blijkt uit een waarschuwing op de site van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit...