‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

Uw Slager Gerald Huft_Uw slager

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Uw Slager en Slagerij Gerald Huft.

“Interieur begint aan de buitenkant”, zegt Albert-Peter Veldkamp, directeur van Uw Slager. “Je moet zien en voelen dat je hier moet zijn voor lekkere producten. Consumenten moeten binnenkomen in een ambiance waarin ze zich thuis voelen én waarin ze zich goed kunnen oriënteren op het assortiment dat de slager aanbiedt. Eén van onze kernwaarden is ‘modern ambacht en traditie’. De look en sfeer moeten daaraan appelleren. Daarnaast is het slim om moderne technieken te integreren. Dat gaat van HACCP tot afrekentechnieken en handling. Hoe je dat doet, heeft te maken met je meters zelfbediening, de verhouding zelfbediening – bediening en of je de werkplaats zichtbaar houdt voor de klant. Een ander aspect is de inrichting, inclusief een goede routing. Je kunt daarbij slim rekening houden met loyaliteitssystemen – waarbij je ook klantgegevens ophaalt. Voor een groeiend aantal slagers betekent modern ambacht ook dat ze hun complete assortiment en mogelijkheden digitaal communiceren. Een webshop en social media bieden goede platforms. Het kan een unique selling point zijn, zeker als de winkel onvoldoende ruimte biedt om te laten zien wat je nog meer kan. Denk aan lekkere hapjes, barbecues en feesten.”

Dit alles is overwegend geredeneerd vanuit de consument. Het geheel moet wel passen bij de slager. Voorwaarde nummer 1 is dat die zich thuis voelt, zegt Veldkamp. “De één is fanatiek worstmaker, de ander gaat ver in vleessoorten en -beleg en weer een ander is sterk in gemaksproducten en maaltijden. Alles begint bij de ondernemer, z’n visie en analyse, gecombineerd met kansen in de markt. Op basis daarvan kiest hij z’n assortiment en uiteindelijk de inrichting van z’n bedrijf.”

Door deze uniciteit van elke slager te benadrukken heeft Uw Slager veel diversiteit in haar ledenbestand. Neem Gerald Huft uit Olderberkoop. Hij heeft een wat luxere winkel met een vrij donkere, industriële uitstraling met beton-look en een vloer met hout-look. De winkel is 6 bij 20 meter, met daarachter de werkplaats. Die is helemaal open. Huft: “Ik houd van transparantie. Hier zien klanten de worsten drogen, de koe hangen, ze kunnen het hele werkproces volgen. Daarnaast heb ik een vrij grote toonbank vol producten. Je kunt alles in een oogopslag overzien. Alles is bij ons gebaseerd op vlees. Op een lekker wijntje na heb ik maar weinig randartikelen en geen maaltijden. Maar het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst!” Eén bijproduct heeft Hulst altijd op voorraad en dat is service. “Het kost niks, je hebt het altijd bij je. Mensen waarderen dat enorm. Als ik ‘nee’ moet verkopen bedenk ik altijd een oplossing om ‘ja’ tegen te zeggen. En dat weet men tot in de wijde omtrek.”

Lees ook
Creatief op reis

Creatief op reis

De afgelopen maanden heb je waarschijnlijk minder gereisd dan je lief is. Voor ons zijn vakanties momenten van ontspanning, maar ook van inspiratie. Onze grootste hobby is dan ook inspiratie opdoen tijdens reizen in verschillende eetculturen in de wereld

‘Op je handen zitten’

‘Op je handen zitten’

Tijdens een sollicitatiegesprek, voor de functie van manager human resources, werd mij op de valreep gevraagd: “O ja, hoe ga jij mij eigenlijk inspireren?” Voor ik het wist floepte het eruit: “Ik ga jou niet inspireren, dat doe je hopelijk zelf!”.

Bijna 400 producten gekeurd tijdens NSM

Bijna 400 producten gekeurd tijdens NSM

De keurmeesters van de Noordelijke Slagers Manifestatie kwamen zaterdag 2 oktober bijeen bij Boonstra Verswaren. Daar keurden ze bijna 400 producten van collegaslagers voor de Slagersvakwedstrijden.