‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

Vleeschhouwerij Cees van den Berg

In een slagerij draait het in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat ook de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag nemen we een kijkje bij Uw Slager Vleeschhouwerij van Cees van den Berg in Zetten.

De slagerij van Cees van de Berg is klein, piepklein. “Wij noemen het een werkplaats met een meubel erin. Deze winkel lijkt op hoe het vroeger was, maar ook zoals moderne restaurants het doen. De klant bestelt, en wij maken het. Zichtbare beleving maar zelfs met je ogen dicht voelt het fijn. In deze ‘huiskamer’ zijn geen tegels, alleen stucwerk en houten balken. Wel conform de HACCP-normering natuurlijk. Die zichtbaarheid schept vertrouwen - dit is écht. Er hangen een koe en wat varkens, we draaien worst waar je bij staat, we maken kippen schoon. Het lijkt soms net een klein theater, want winkel en werkplaats zijn samen maar 63m2. Doordat alles open is lijkt het groter. De winkel zelf is 5 bij 3 meter, de toonbank 2,5 meter, vrijwel niks dus. Zo’n toonbank is feitelijk te klein maar dat is de charme ervan: hij ligt bomvol met waar we op dat moment het meeste van hebben. Hij ziet er telkens anders uit.”

Zonder dat het de bedoeling was groeit van den Berg maar door. Zijn klanten komen overal vandaan. Buiten hangt een hele grote markies waaronder mensen kunnen wachten. “Daar begint de beleving dus al.”
Vroeger had Van den Berg een grote zaak in Tiel. In 2002 en 2003 won hij daarmee de prijs voor beste slagerij. Niets was hem te gek, maar uiteindelijk wilde hij terug naar de basis en wat kleins. “Alleen nog doen wat ik leuk vind. De grootste kracht is nee zeggen. Ik lever geen maaltijden, catering of bestellingen, dat is onze bedrijfskeuze. Onze kernwaarde is beleving, persoonlijk en uniek. We zijn altijd bezig in de werkplaats, ook als er niemand in de winkel staat. Komt er iemand, dan helpen we direct. En dat is fijn. ‘Fijn’ betekent voor mij vertrouwd, genegen, intens, liefdevol. Zo wil ik slager zijn, samen met het hele team. Want dit bedrijf is in mijn ogen van ons allemaal. We doen alles samen. En daar houd ik van.”

Dit was het derde deel van de rondvraag De kracht van het interieur. De complete rondvraag lees je in Vleesmagazine 6-2021 of online

Lees ook
KNS ontwikkelt nieuwe online imagocampagne slager

KNS ontwikkelt nieuwe online imagocampagne slager

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) heeft voor haar leden een nieuwe campagne opgezet rondom de thema’s zomer, barbecue en samen eten. Het doel van de campagne is om “de slager en het ambacht positief in beeld te brengen.”

Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?