Fransen komen met hamsandwichindex

13 augustus 2012 Norbert van der Werff

DOETINCHEM - Het Franse adviesbureau Gira Conseil heeft de zogenaamde hamsandwichindex ontwikkeld. Dit is een hulpmiddel om de koopkracht in verschillende Franse regio's te meten.

DOETINCHEM - Het Franse adviesbureau Gira Conseil heeft de zogenaamde hamsandwichindex ontwikkeld. Dit is een hulpmiddel om de koopkracht in verschillende Franse regio's te meten.


De index is geleend van de beroemde Big Mac-index die uit de koker van het Britse zakenmagazine The Economist komt.


Deze bepaalt de waarde van verschillende valuta ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Door de koopkracht van de dollar te vergelijken met die van een andere munteenheden, kan men zien hoeveel dollars die munt 'eigenlijk' waard is en of de wisselkoers te hoog of te laag is.


Onderwaarderen

Het idee is dat je voor een dollar in elk land hetzelfde zou moeten kunnen kopen. Dat is echter niet altijd geval omdat bepaalde valuta worden over- danwel ondergewaardeerd.


De hamsandwich vergelijkt geen valuta, maar kijkt naar de prijsverschillen van vergelijkbare sandwiches verschillende regio's en kanalen.


Aangezien er in Frankrijk circa 1,2 miljard hamsandwiches (met boter) worden verkocht, heeft Gira dit product genomen in plaats van de Big Mac. Overigens is Frankrijk in Europa de grootste markt voor McDonald's.


Lees ook:

McDonald's prijzig in België (22 februari 2008)

Altijd op de hoogte blijven?