Foodprofessional geconfronteerd met allergenenhandhaving

Emondt-foto-3-Keurslagerij-Traiteur-Marcel-Dekker-Take-Away-overzicht

Foodprofessionals, zoals versspecialisten, worden geconfronteerd met allergenenhandhaving. Daarom biedt Horeca Stichting Nederland (HSN) haar allergenentraining online aan. Zo kan de cursus veilig worden gevolgd en kan het allergenenprotocol snel en goed worden ingevoerd in alle sectoren.

De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) heeft aangekondigd strenger te gaan handhaven op naleving van de Allergenenwet. Deze wetgeving is inmiddels al zes jaar van kracht op niet-voorverpakte levensmiddelen, maar werd tot nu toe nog maar mondjesmaat gecontroleerd. Toch dienen naast reguliere horeca ook thuisbezorg- en afhaalservices, instellingen en versspecialisten een Allergenen Management Systeem te hebben. Reden voor Horeca Stichting Nederland (HSN) om haar allergenentraining op video te zetten en online aan te bieden. Zo kan de cursus veilig worden gevolgd en kan het allergenenprotocol snel en goed worden ingevoerd in alle sectoren.

Medewerkers

Alle medewerkers in de horeca, zorg en winkels met verse voedingsmiddelen moeten kunnen melden welke allergenen een gerecht of product bevat, voordat de gast of klant overgaat tot bestelling of aankoop. Van leidinggevende tot receptionist en zelfs de vrijwilliger in een (zorg)instelling moet op de hoogte zijn van het allergenenprotocol. De ondernemer kan aansprakelijk gesteld worden in geval van besmettingen en riskeert een flinke boete indien de allergeneninformatie niet op orde is. De training moet dan ook voor iedereen eenvoudig te volgen en te begrijpen zijn. In navolging van het succes van de Videotrainingen Sociale Hygiëne en HACCP, heeft HSN nu ook de Allergenentraining geheel op video beschikbaar. Binnen één dag is het certificaat te behalen dankzij een serie van dertig korte videolessen.

HSN Allergenentraining voor Take Away

HSN-Allergenentraining-voor-Take-Away-300x200 Met de komst van allerlei alternatieve manieren om verse voedingsmiddelen aan de consument te leveren, is een allergenentraining belangrijker geworden. Volgens Gabriëlla Café, directeur van HSN, gaat het vooral mis bij verkoop of afstand: ‘Daar waar de webshops van supermarkten het goed voor elkaar hebben, zien we dat de take-aways en de thuisbezorgservices hun allergeneninformatie niet op de website hebben staan of telefonisch kunnen verschaffen.’ De Videotraining geeft hiervoor tal van tips en tricks, stappenplannen en handige downloads voor een efficiënte allergenendeclaratie die zo te implementeren is.

Voedselovergevoeligheid

De groep mensen met voedselallergieën en –intoleranties wordt jaarlijks groter. In Europa hebben al tot acht kinderen op de honderd last van een overgevoeligheid. Steeds meer kans dat foodprofessionals daar dagelijks mee te maken krijgen. Niet alleen in de horeca, bij afhaalrestaurants en cateringbedrijven moet allergeneninformatie gecommuniceerd worden, maar ook bij delicatessenzaken, bakkers en slagers. Alle organisaties waar onverpakte voedingsmiddelen worden verkocht vallen onder de wet, zoals ook sportkantines, verenigingen, gemeenschapshuizen, bedrijfskantines en (zorg)instellingen. Bekijk hier de introductie van de Videotraining Allergenen.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Tarieven NVWA wijzigen vanaf 1 januari 2023

Tarieven NVWA wijzigen vanaf 1 januari 2023

Vanaf 1 januari 2023 wijzigen de tarieven van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De kosten die NVWA in rekening brengt voor activiteiten zoals keuringen, herinspecties en systeemtoezicht stijgen voor 2023. Op de website van NVWA staat een overzicht van alle tarieven.

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Ilja Roelofs is in veel opzichten geen standaard slager. Zo is zijn zaak gevestigd op een industrieterrein en leverde hij jarenlang vooral aan horeca; de winkel was een ondergeschoven kindje. Maar die tijd is voorbij. Steeds meer klanten ontdekken de zaak, die vorig jaar een totale metamorfose onderging.

De digitale slager

De digitale slager

Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.”