Food Future Event: u vraagt, wij draaien (door)?

Logo-FoodFutureEvent-2020

Is het op de markt brengen van een nieuw product dat aan alle eisen van consument en retail voldoet, nog wel mogelijk anno 2020? Het Food Future Event van VMT praat voedingsproducenten en -ontwikkelaars in één dag bij, op dinsdag 7 april in Nieuwegein.

Het Food Future Event richt zich primair op de directie van voedingsmiddelenbedrijven, kwaliteitsmanagement en overig management. Deze editie is ook zeer geschikt voor productontwikkelaars, R&D-medewerkers en andere medewerkers van voedingsmiddelenbedrijven die zich richten op de ontwikkeling van nieuwe voedingsmiddelen.

Het wensenlijstje van de consument anno 2020 is namelijk oneindig en het eisenpakket van de foodretail kolossaal. Is het op de markt brengen van een nieuw product dat aan alle eisen voldoet welhaast onmogelijk geworden? Die vraag stelt VMT (Voedingsmiddelen, Management en Technologie) centraal op het Food Future Event dat 7 april plaatsvindt in NBC Congrescentrum Nieuwegein.

Welke dilemma’s komen ontwikkelaars tegen, welke kwaliteits- en voedselveiligheidsissues duiken op en hoe gaan zij hiermee om?

Buitengewone opgave

Directies van voedingsmiddelenbedrijven staan met hun productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers voor de buitengewone opgave zoveel mogelijk wensen te vervullen. Kan een product gezond, duurzaam, lekker, betaalbaar, voedzaam, transparant, clean label, plantaardig, biologisch, palmolievrij, lang houdbaar, allergeenvrij, emissievrij, plasticvrij, suikervrij, laag in zout, glutenvrij, vega(n), ethisch verantwoord, integer, vezelrijk, minimaal bewerkt, traceerbaar en voedselveilig tegelijk zijn?

Is het mogelijk om op zijn minst een aantal van deze criteria in één product te verenigen? Welke dilemma’s komen ontwikkelaars tegen, welke kwaliteits- en voedselveiligheidsissues duiken op en hoe gaan zij hiermee om?

AanmelderbannerFFE_190005508-FFE2020-1613x400px-003

Sterke sprekers

De sterke line-up op het event zorgt voor inzicht en inspiratie. Gedurende het plenaire ochtendprogramma geven (internationale) sprekers uit de industrie en experts hun visie op het vraagstuk ‘Consument en retail: U vraagt, wij draaien (door)?’

De Britse schrijver en docent Carolyn Steel van onder meer ‘De hongerige Stad’ schetst oplossingen vanuit haar nieuwe boek Sitopia – How food can save the world?

Hilje van der Horst van Wageningen Universiteit geeft aan hoe producenten rekening kunnen houden met de gezondheids- en duurzaamheidseisen van de consument rondom sociale en culturele aspecten van voeding.

Serpil Tascioglu van Unilever vertelt hoe het nieuwe Food Innovation Centre productontwikkeling versnelt en ideeën levert voor klimaatverandering en voedselverspilling.

Actuele thema's

Tijdens de breakoutsessies in de middag geven vooruitstrevende sprekers van onder andere de Verspillingsfabriek, Fumi Ingredients, Tony’s Chocolonely, de Krekerij, Vrumona en Unilever hun visie op actuele onderwerpen als alternatieve eiwitten, functionele ingrediënten, lagere vleesconsumptie, opschalen duurzaamheid, reststroomverwerking, minimaal bewerkt en toch voedselveilig komen aan bod.

De friet van schrijver Leon de Winter

Ook schrijver Leon de Winter komt vertellen hoe en waarom hij een koolhydraatarme friet ontwikkelde. En bezoekers kunnen een workshop van Wageningen University en Research volgen.

(tekst loopt door onder de video)

Jaarprijs Goede Voeding

Op het event wordt ook de Jaarprijs Goede Voeding 2020 opnieuw uitgereikt aan een voedingsbedrijf dat een product vanuit een gezondheidsperspectief heeft verbeterd.

Lees ook
Jos Goebbels: ‘Meer begrip door duidelijke communicatie’

Jos Goebbels: ‘Meer begrip door duidelijke communicatie’

Corona had dit jaar grote impact op de sector, blikt Jos Goebbels, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) terug. ‘Ik ben heel trots dat onze vitale sector bij machte was om ondanks alle coronamaatregelen vlees te blijven produceren. Helaas werd tijdens de coronacrisis wederom duidelijk dat mensen met een oordeel over onze branche...

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Voor slagers biedt het meerwaarde om hun bestellingen te digitaliseren. De klant ervaart gemak en doordat er online wordt betaald, gaat de wachttijd in de winkel omlaag. Ook kan het aankoopgedrag worden gestuurd door online een aantrekkelijk, maar beperkt assortiment aan te bieden. Welke mogelijkheden zijn? En waar moeten ondernemers op letten?Matthijs...

Andere tijden vragen om nieuwe inzichten

Andere tijden vragen om nieuwe inzichten

We kijken terug op een bewogen en bijzonder jaar. Een decemberartikel heeft vaak vooruitkijken en koersbepalen als onderwerp. Ook deze keer blikken wij vooruit, maar dan op een andere, eigenwijze manier.Net als u zijn wij ook ondernemer. In deze bijdrage delen we graag een keer hoe wij de afgelopen periode hebben beleefd, en wat het ons heeft gekost...