Fikse stijging vleesprijzen

prijzen_Pexels

Foto: Pexels

In de eerste helft van dit jaar zijn de vleesprijzen flink gestegen. Vooral rund- en kalfsvlees is aanzienlijk duurder geworden, met een prijsstijging van ruim 14 procent.

De vleesprijzen stegen sneller dan de totale inflatie en de prijzen van het voedingsmiddelenpakket dat het CBS maandelijks gebruikt voor het bepalen van de inflatie. Vooral in het tweede kwartaal zijn de vleesprijzen voor consumenten omhoog­geschoten en daarmee ook mede-aanjager van de inflatie geworden. De stijging van de afzetprijzen van slachterijen en de vlees­industrie tot respectievelijk 23 procent en 16 procent in het tweede kwartaal van dit jaar zijn onder andere verantwoordelijk voor de oplopende consumentenprijzen van vlees. Overigens stijgen niet alle soorten vlees even hard in prijs.

Onzekerheid

De Oekraïne-oorlog, corona en daardoor schaarser wordende energie en grond- en hulpstoffen staan aan de basis van de oplopende inflatie. Consumenten worden daardoor in grote onzekerheid gebracht. De balans tussen inkomsten en uitgaven komt voor steeds meer Nederlanders onder spanning te staan. Het consumentenvertrouwen stond dan ook nog nooit zo laag als in juli dit jaar. Dit blijkt uit een analyse van recent door het CBS gepubliceerde conjunctuurcijfers door de redactie van Vleesmagazine.

Tabel vlees CBS

Vlees is in de eerste helft van dit jaar 8,8 procent duurder geworden. Voedingsmiddelen als totaalpakket stegen deze periode gemiddeld minder in prijs (+7,4 procent). Van alle vleessoorten zijn rund- en kalfsvlees in de eerste zes maanden van dit jaar het meest in prijs gestegen. In totaal groeiden de prijzen van rund- en kalfsvlees, vergeleken met de eerste helft van vorig jaar, met maar liefst 14,2 procent. Vanaf april dit jaar nam het groeitempo fors toe van +9,2 procent in maart, naar +17,9 procent in april, +22,3 procent in mei en +25,6 procent in juni. Na rund- en kalfsvlees groeiden de prijzen van schapen- en geitenvlees het hardst in de eerste helft van dit jaar (+10,6 procent), gevolgd door varkensvlees (+9,2 procent) en pluimveevlees (+8,1 procent). Gerookt, gedroogd en gezouten vlees stegen in deze periode met 5,6 procent in prijs en overige vleesbereidingen met 9,3 procent.

De prijzen van voedingsmiddelen zijn vanaf begin dit jaar hard aan het oplopen. Gingen de prijzen van voedingsmiddelen voor consumenten in januari dit jaar nog gemiddeld met 4,3 procent omhoog, in juni was de prijsstijging van voedingsmiddelen al opgelopen tot maar liefst 11,1 procent. Door deze ontwikkelingen werden voedingsmiddelen in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 7,4 procent duurder. Onder meer vis (+4,1 procent), suiker, zoetwaren en ijs (+4,7 procent) en fruit (+5,0 procent) bleven duidelijk onder deze gemiddelde prijsontwikkeling. Oliën en vetten gingen het afgelopen halfjaar echter duidelijk meer dan gemiddeld omhoog (+15,1 procent) evenals groenten (+9,5 procent), melk, kaas en eieren (+9,2 procent) en vlees (+8,8 procent).

Dalende koopbereidheid

Voortdurend stijgende prijzen van vooral energie en voedingsmiddelen maken het voor consumenten steeds moeilijker om inkomsten en uitgaven in evenwicht te houden. Niet alleen minima maar ook consumenten met middelhoge inkomens dreigen in de financiële problemen te komen. In juli bereikte het consumentenvertrouwen het laagste punt ooit gemeten (-51). De koopbereidheid was ook erg laag (-38), terwijl de zorgen over de eigen financiële positie in de komende twaalf maanden ook groot zijn. Vooral de dalende koop­bereidheid kan op de kortere of langere termijn consequenties gaan krijgen voor de vleesconsumptie. 

Dit is een artikel uit Vleesmagazine 5. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

Gert Jan Braam, Sector specialist Industry van ING Sector Banking signaleert een al langer dalende trend in de productie van de Nederlandse industrie en een tweedeling binnen de sector.

Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

In Berlijn startte op 20 januari de vakbeurs Grüne Woche. Minister Christianne van der Wal-Zeggelink van Stikstof bezocht hier de stand van Nederland Vleesland. Voorzitters van de deelnemende partijen praatten de minister bij over dit initiatief.

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Europa gaf in 2022 minder subsidie aan vleesreclames. Europese Commissie minderde de steun voor de promotie van vlees met zo’n 14 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht.