Enkco brengt vlees met Meatless op de markt

attachment-001_food-image-VLS3181I01

HOLTEN – Meatless komt vanaf eind maart als vast ingrediënt in een viertal producten van Enkco bij supermarkten van Super de Boer.

 

HOLTEN – Meatless komt vanaf eind maart als vast ingrediënt in een viertal producten van Enkco bij supermarkten van Super de Boer.


Het gaat om de Hollandse gehaktbal, Italiaanse filet, Griekse schijf en Mexicaanse gehaktballetjes. De 4 producten komen onder het Enkco-label fit & good. Ze bevatten 50 procent mager rundvlees, 25 procent Meatless en 25 procent verse groenten.


'Verder maken we de consument duidelijk dat er 50 procent minder calorieën in zitten dan in vergelijkbare producten op het schap', zegt André Tijm van Enkco tegen Meat&Meal. Ook zitten er vitaminen en mineralen in. 'We spelen hierbij in op de gezondheidstrend met minder vetten.'


De term Meatless staat niet op het etiket. 'Wij noemen het tarwevezels. De term Meatless is binnen de industrie wel bekend maar bij de consument nog niet. We gebruiken de tarwevezels en niet de lupine van Meatless omdat deze een donkerder kleur heeft en dus beter past bij vlees.'


Fit & good wordt als vlees gepositioneerd; niet als vleesvervanger. 'Bij vleesvervangers hebben wij het merk Vivera al', zegt Tijm. 'Dit is duidelijk vlees met de helft minder calorieën.' De consument wordt bekend gemaakt met fit & good via specifieke communicatie en ook een eigen website.


De producten worden vanaf week 13 in zo’n 700 tot 1.000 supermarkten van de Superunie op de markt gebracht. C1000 is ermee bezig. Albert Heijn is ook benaderd, maar die heeft een eigen vleesleverancier, waardoor eerst gekeken wordt wat ze in eigen keuken hebben.


Lees ook:

Enkco schrapt 100 banen (18 december 2006)


Meatless klaar om toe te happen (7 september 2006)


Lees ook
ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen jaren gestegen, maar in 2022 komt daar verandering, meldt marktonderzoeker IRI aan NOS

Innovaties

Innovaties

Ik ken geen slager die er niet mee bezig is. Slagers zijn altijd op zoek naar innovaties voor hun klanten. Op zoek naar een andere manier van uitsnijden, voorgegaarde producten en vooral naar lekkere – liefst gezonde – kant-en-klaarmaaltijden.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.