Economie groeit gestaag verder: mede door consumptie

attachment-007_food-image-VLS10056I07

De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van 2016 met 0,6 procent gegroeid ten opzichte van de eerste drie maanden van het jaar. Dat bleek vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is voor het negende kwartaal op rij dat de economie groeit.

De groei is volgens het CBS vooral te danken aan toenemende investeringen en consumptie. De vooruitgang was even sterk als in eerste kwartaal en was iets sterker dan economen in doorsnee hadden voorspeld.

Ten opzichte van een jaar eerder groeide de economie in het tweede kwartaal met 2,3 procent. De economische groei van het eerste kwartaal werd bijgesteld van 0,5 naar 0,6 procent.

Brexit geen invloed

Het effect van het Britse referendum over de brexit heeft volgens de econoom het afgelopen kwartaal nauwelijks invloed gehad op de economische groei. ‘Het effect van een brexit laat zich moeilijk voorspellen. Maar als het effect heeft, dan zal dat op zijn vroegst in 2017 gevoeld worden. Vooralsnog zijn de Britten gewoon lid van de EU.’

Consumenten trokken afgelopen maanden ook vaker de portemonnee voor bijvoorbeeld een bezoek aan een restaurant of een terrasje. Ook zaten de uitgaven aan kleding en elektrische apparaten in de lift.

Positief beeld

Minister Hen Kamp van Economische Zaken toonde zich in een reactie tevreden over de groeicijfers. ‘Het beeld is positief. De investeringen en de consumptie nemen toe en de werkloosheid is behoorlijk laag in vergelijking met de voorgaande tijd. Het gaat de goede kant op.’

Lees ook
Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop, zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland.De pilot laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat....