Slagers merken momenteel weinig van de koopkrachtdaling bij consumenten. In de winkels is het in aanloop naar de kerstdagen lekker druk. “We hebben niet het idee dat er minder geconsumeerd gaat worden dan andere jaren”, aldus Joep Klaver, directeur van de Keurslager.
Volgens Klaver is gourmetten erg populair en daarnaast komen er bij de keurslagers veel bestellingen binnen voor luxe vlees, zoals gevulde rollades en chateaubriands. “Ook zien we dat er veel mensen lekker buiten gaan barbecueën”, zegt Klaver.
Gemak
Veel consumenten kiezen volgens Klaver voor gemak. “We zien dat er veel animo is voor kant-en-klare gerechten die zo op tafel kunnen worden gezet. Bijvoorbeeld voorgerechtjes zoals carpaccioschaaltjes en beef tatakischaaltjes; gegrilde biefstuk met Japanse oestersaus eroverheen.”
Daarnaast merkt Klaver dat mensen weer in grote groepen bij elkaar komen met de kerst. “In de coronajaren zagen we veel meer bestellingen voor maximaal vier personen, maar nu is het weer als vanouds. Misschien dat door de marktomstandigheden en de inflatie mensen wat meer voor het thuis genieten kiezen in plaats van buiten de deur eten. Hoewel ik ook hoor dat de horeca nagenoeg vol zit. Wij hebben in ieder geval het beeld dat er enorm veel lekker thuis uitgepakt gaat worden.”
Supermarkt
Ook in de supermarkten is het in aanloop naar de kerst druk. Het CBL, de brancheorganisatie van de supermarkt, signaleert dat klassiekers als kalkoen en varkenshaas populair zijn. Daarnaast bieden veel supermarkten vegetarische en veganistische alternatieven. En ook in de supermarkten zijn de gourmetproducten populair.
Bron: ANP
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|