Of het in de vleessector nou gaat om het ontwikkelen van machinerie, vleesproducten of ingrediënten: aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en milieu is evident. Maar ook gemak is een belangrijke voorwaarde anno 2022, zowel in de techniek voor vleesverwerking als bij het koken door de consument. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Laurens Zandbergen van Jan Zandbergen.
Jan Zandbergen is een hecht familiebedrijf. Wat ooit begon als slagerij in Leiden (met inkoop voor derden), is anno 2022 uitgegroeid tot een internationale speler op de markt voor vlees én plantaardige vlees-alternatieven. “Wij zijn sterk in de wereldwijde sourcing van het beste vlees. Ook hebben we productiefaciliteit voor het verwerken, portioneren en verpakken van vlees. Daarnaast zijn we ontwikkelaar en producent van vleesvervangers’’, zegt marketingmanager Laurens Zandbergen. Tegenwoordig bestaat de Jan Zandbergen Group, naast de BV, ook uit de bedrijven Diviande en Future Food Group. “Dat maakt ons sterk in de volle breedte; van vraag en concept tot ontwikkeling en productie. Niet alleen voor kwaliteitsvlees, maar ook voor plantaardige producten: vlees- én visalternatieven, of ‘opvolgers’ zoals wij ze liever noemen”, aldus Zandbergen. De organisatie levert haar producten aan industrie, foodservice en retail in Europa.
Online winkelen
In de horeca is sprake van een enorme werkdruk in de keuken. Convenience-producten, waarmee snel, smakelijke gerechten aan gasten geserveerd kunnen worden, bieden dan uitkomst. Een voorbeeld is Chevide: low & slow gegaard vlees met een verfijnde smaak. “Het keukenpersoneel hoeft alleen nog maar de final touch uit te voeren”, zegt Laurens. Ook de consument is vaker op zoek naar gemak, constateert hij. Daarbij aantekenend dat juist ook uitgebreid koken voor steeds meer mensen een hobby is. “Hierbij kiest men vaker voor minder vlees en als er vlees gekocht wordt, wordt er bewuster gekozen voor de beste kwaliteit.” En daarvoor gaat men niet altijd meer naar de slager om de hoek. De voorkeur voor online winkelen stijgt. “We zien dat ook bijzonder vlees vaker bij een online slager zoals themeatlovers.nl besteld wordt”, vertelt Laurens. Doordat mensen bewust minder vlees eten, is ook een groeiende vraag naar lekkere en gezonde vleesvervangers waarneembaar, volgens de marketingmanager.
Als bedrijf met een slagersachtergrond klinkt de ontwikkeling en productie van vleesvervangers wel een beetje gek. Laurens verklaart: “Ondanks dat dierlijke eiwitten goed voor je zijn en thuishoren in een gezond voedingspatroon, zou de mate waarin we in het westen vlees eten naar beneden kunnen. Maar om de massa mee te krijgen, moeten er aantrekkelijke alternatieven worden geboden. En juist door onze achtergrond, weten we wat vleeseters lekker vinden en hoe een vleesvervanger zou moeten smaken en aanvoelen.” Met een eigen Research & Development-afdeling kan de Jan Zandbergen Group gezonde en smaakvolle plantaardige producten ontwikkelen. Zo heeft het de eigen merken PLNT (geheel plantaardig) en The Veggie Lovers (biologisch vegetarisch). En dit wordt alleen maar meer, met de komst van een nieuw ‘Food ontwikkelcentrum’. “Hier willen we meer hybride, en voornamelijk plantaardige producten ontwikkelen. Voor onze eigen merken, maar zeker ook voor en in samenwerking met andere partijen. En uiteraard willen we de productie van onze plantaardige tak opschalen.”
Dit was het laatste deel van de rondvraag Productontwikkeling in de vleesbranche. Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3 terug. Lees de complete rondvraag in Vleesmagazine 5. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.
|