Detailhandel zet meer om

tkf1582g

De omzet van de detailhandel was in juni 3 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. Het verkoopvolume groeide met 2,8 procent, aldus het statistiekbureau. De omzet van speciaalzaken is iets gekrompen.

Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. De omzet van de winkels in non-food groeide met 1,7 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Drogisterijen realiseerden in juni de grootste omzetstijging. De omzet van winkels in recreatie-artikelen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in consumentenelektronica kromp in vergelijking met een jaar eerder.

Omzet speciaalzaken iets gekrompen

De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 2,8 procent meer om te zetten, waarbij het verkoopvolume met 2,6 procent groeide. Supermarkten zetten ruim 3 procent meer om, terwijl de omzet van speciaalzaken iets kromp.

Grotere omzet online

Online werd 19 procent meer omgezet, aldus het CBS. Bij webwinkels werd 15 procent meer omgezet, terwijl de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is met 25 procent aandikte.

[intermezzo:1]
Lees ook
KNS ontwikkelt nieuwe online imagocampagne slager

KNS ontwikkelt nieuwe online imagocampagne slager

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) heeft voor haar leden een nieuwe campagne opgezet rondom de thema’s zomer, barbecue en samen eten. Het doel van de campagne is om “de slager en het ambacht positief in beeld te brengen.”

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Succesvolle editie Week van de Slager

Succesvolle editie Week van de Slager

De organisatie kijkt terug op een succesvolle achtste editie van de Week van de Slager. Van 4 tot en met 9 april 2022 stond het werken in de ambachtelijke slagerij centraal. In de klas, in de winkels en online.