De Hongerwinter - Ingrid de Zwarte

De Hongerwinter boekcover

De Hongerwinter van 1944-1945 is een beruchte periode in de Nederlandse geschiedenis. In haar boek De hongerwinter ziet historicus Ingrid de Zwarte was het niet als periode van passief lijden, maar juist van ongekende veerkracht. Ze legt uit hoe een modern land als Nederland in hongersnood terecht kwam en hoe het deze crisis weer te boven kwam.

De Zwarte deed voor het boek uitgebreid onderzoek in binnen- en buitenland. Ze vertelt het verhaal van de Hongerwinter en beantwoordt vragen als: Hoe ontstond de hongersnood? Wat was de rol van de Duitse bezetter? Wie stierven, wie bleven leven? En hoe bonden overheidsinstanties, geallieerden en burgers de strijd aan met de honger?

Het was volgens De Zwarte een periode van ongekende veerkracht. Terwijl geallieerde noodhulp maanden op zich liet wachten en de staat hongerrantsoenen uitdeelde, zetten burgers overal in het land particuliere hulpacties op. Opmerkelijk is dat de Duitse bezetter deze inspanningen om strategische redenen vaak ondersteunde.

Ingrid de Zwarte is als historicus verbonden aan de Universiteit van Oxford. Hier doet ze onderzoek naar de politiek van hongersnood en voedselhulp in gewapende conflicten. Het boek De Hongerwinter is de publieksversie van haar academisch proefschrift The Hunger Winter: Fighting Famine in the Occupied Netherlands, 1944-1945, dat ze in 2018 aan de Universiteit van Amsterdam en het NIOD verdedigde. Het boek was genomineerd voor de Joop Witteveenprijs 2022.

Auteur: Ingrid de Zwarte
ISBN 9789035144927
Prijs 9,90

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal!

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Meer over
Lees ook
Een bron van inspiratie

Een bron van inspiratie

Binnen de vleesbranche is worst- en vleeswarenspecialist Paul van Trigt een instituut. Niet alleen als vakman en expert op het gebied van productkeuring – laat hem een worst proeven en hij benoemt tot op de gram welke specerijen erin zitten – maar ook als een oneindige bron van kennis.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

De Verstandige Kock

De Verstandige Kock

De Verstandige Kock is het enige gedrukte Nederlandstalige kookboek uit de zeventiende eeuw. Hierin staan culinaire gerechten van de Lage Landen uit deze perdiode. Twintig recepten uit dit boek zijn nu bewerkt voor de moderne keuken.  Het kookboek De Verstandige Kock werd in 1669 als sluitstuk opgenomen in het driedelige ‘Het Vermakelijck...