Controverse in VS over koolmonoxide in vleespakjes

koolmonoxide ter discussie in de VSWASHINGTON – In de Verenigde Staten is een controverse ontstaan rondom de toepassing van koolmonoxide (CO) in zuurstofloze verpakkingen voor roodvlees.

Critici stellen dat de CO het vlees een mooie rode kleur geeft, maar dat het niet altijd meer duidelijk is of het vlees vers is. Een grote supermarktketen in Cincinnati heeft daarom al het vlees in zuurstofloze verpakkingen met koolmonoxide van leverancier Tyson Foods in de ban gedaan.

Het American Meat Institute (AMI) heeft inmiddels een campagne opgestart om het gebruik van CO te verdedigen. Volgens het AMI is gebruik van koolmonoxide onschadelijk en gaat het juist de vorming van ziekteverwekkers tegen. Het vlees komt tijdens het verpakken veel minder in aanraking met zuurstof dan bij traditionele manieren van verpakken. 'Het is tevens een misverstand dat CO het vlees een extra rode kleur geeft. Het stabiliseert alleen de natuurlijke rode kleur', aldus het AMI.

In Nederland is ook de COV voorstander van het toelaten van koolmonoxide in zuurstofloze verpakkingen, omdat het de vleesindustrie meer voordelen oplevert. Tot nu toe is het toevoegen van CO verboden in Europa.

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Zesde editie 'Het Beste Idee van Varkensland'

Zesde editie 'Het Beste Idee van Varkensland'

De innovatiewedstrijd ‘Het Beste Idee van Varkensland’ gaat weer beginnen. Varkenshouders worden uitgedaagd om innovatieve, gekke, radicale en onverwachte ideeën voor de varkenshouderij te bedenken, uit te werken en te implementeren. Deze zesde editie heeft twee nieuwe partners, de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en mengvoederproducent...