Consumenten geven minder uit aan voedingsmiddelen

attachment-005_food-image-1536699

Consumenten hebben in juli minder aan genots- en voedingsmiddelen uitgegeven dan een jaar eerder.

Consumenten gaven in juli 1,6 procent minder uit aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde maand een jaar eerder. De daling valt vooral op omdat er in totaal 1,3 procent meer is uitgegeven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat geen oorzaak noemt voor de uitgavendaling op voedings- en genotmiddelen. De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en het aantal koopdagen dat de maand telt.

Stijging duurzame consumptiegoederen

De stijging van de totale uitgaven komt doordat consumenten meer uitgaven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. De uitgaven aan deze duurzame consumptiegoederen stegen met maar liefst 5,4 procent, mede veroorzaakt door de stijgende woningmarkt. Bovendien werd aan gas- en motorbrandstoffen 1,5 procent meer uitgegeven.  Verder werd 0,9 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

September fractie gunstiger

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in september per saldo een fractie gunstiger dan in juli. Ze waren wel slechter dan in augustus. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden gunstiger of minder gunstig zijn geworden. De verslechtering in september ten opzichte van augustus komt onder meer omdat het oordeel over toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is geworden.

Lees ook
Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...