Consumenten geven minder uit aan voeding

attachment-004_food-image-VLS11176I04

Nederlandse consumenten hebben in juni 1,1 procent minder uitgegeven aan voedings- en genotsmiddelen dan een jaar eerder. In totaal gaven consumenten 0,8 procent meer uit tijdens de maand.

Dat blijkt uit vanmorgen gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vooral aan duurzame goederen en diensten werd meer besteed. Er werd vorige maand 1,8 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen. Vooral aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteedden ze meer dan een jaar eerder. Behalve aan voedingsmiddelen werd ook veel minder uitgegeven aan overige goederen, zoals gas. Aan diensten, zoals woningverhuur, reizen met bus of trein en een bezoek aan een restaurant of kapper, werd 1,7 procent meer uitgegeven. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Consumenten positiever ingesteld

Het CBS meldde vandaag tevens dat consumenten in augustus iets positiever zijn dan in juli. Dat komt doordat consumenten positiever oordelen over het economisch klimaat. De koopbereidheid neemt daarentegen een fractie af. Het consumentenvertrouwen steeg 1 punt en komt uit op 2. Op dat niveau ligt het consumentenvertrouwen in augustus ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 op min 44.

Werkloosheid daalt verder

Intussen is ook de werkloosheid opnieuw gedaald, zo blijkt uit CBS-cijfers over juli. Het CBS telde vorige maand 541.000 werklozen. Dat is 6 procent van de beroepsbevolking, terwijl in juni nog 6,1 procent van de beroepsbevolking ongewenst geen betaalde baan had. Ook het aantal WW-uitkeringen lag lager dan in voorgaande maanden. Uitkeringsinstantie UWV verstrekte eind juli 432.000 uitkeringen, dat waren er 6000 minder dan in juni. De werkloosheid toont sinds februari 2014 een dalende lijn, nadat in die maand een piek van 699.000 werklozen werd bereikt. Door het aanhoudende herstel van de arbeidsmarkt waren er in Nederland vorige maand 62.000 werklozen minder dan in juli 2015.

Sterkste daling bij 45-plussers

De sterkste daling vond het CBS bij 45-plussers. In die groep zakte de werkloosheid naar 5,6 procent, van 6,4 procent een jaar geleden. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden 300.000 nieuwe werkloosheidsuitkeringen verstrekt door het UWV. Dat waren er 50.000 minder dan een jaar eerder. Vanuit alle sectoren nam het aantal nieuwe WW-uitkeringen af, met uitzondering van het grootwinkelbedrijf.

Lees ook
Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert ‘Lekker lang houdbaar’

Eurofins lanceert onder de naam ‘Lekker lang houdbaar’ een vernieuwd totaalconcept voor voedingsproducenten. De sluit aan bij consumentenwensen, zoals een smakelijk product, natuurlijke conserveermiddelen én een lange houdbaarheid.Door bundeling van krachten en expertise op het gebied van voedselhoudbaarheid en voedselveiligheid wil Eurofins Food, Feed,...

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Bionext: ‘Forse groei biologisch marktaandeel mogelijk’

Het marktaandeel biologisch kan fors groeien door interventies in de supermarkt. Meer schapruimte, een gelijke prijs als regulier en communicatie op de winkelvloer stimuleren de verkoop, zo blijkt uit een pilot van Provincie Gelderland.De pilot laat zien dat consumenten wel degelijk meer biologisch kopen, ook als het om een routineproduct als melk gaat....