Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Vegaburger_pixabay

Foto: Pixabay

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

De onderzoekers vergeleken burgers, gehakt en kipstukjes bij de zes grootste supermarkten (AH, Jumbo, Dirk, Aldi, Lidl, Plus) steeds de goedkoopste dierlijke vleesproducten met de goedkoopste bijbehorende vleesvervangers. Hierbij werden steeds producten met een vergelijkbare portiegrootte vergeleken op basis van de prijs per kilo. De onderzoekers bekeken in totaal 36 verschillende producten. Waren vegetarische burgers, gehakt en kipstukjes in februari in 44 procent van de gevallen goedkoper of ongeveer even duur; nu is dat zo in 66 procent van de gevallen.

Supermarkt

De verschillen tussen supermarkten en tussen producten onderling blijven groot. Dat vleesvervangers gemiddeld goedkoper zijn geworden dan vlees, wil dus niet zeggen dat dit ook bij elke vleesvervanger en in elke supermarkt zo is. Wel is overal dezelfde trend te zien van een scherpe daling of zelfs omkering van de prijsverschillen. Van de 18 onderzochte productkoppels was bij 16 het prijsverschil verbeterd en slechts bij 2 verslechterd.

Prijs vleesvervangers 

De oorzaak voor de veranderingen ligt volledig bij het duurder worden van vlees, niet bij het goedkoper worden van vervangers. Die bleven in de meeste gevallen namelijk gelijk in prijs, of werden iets duurder, maar in veel mindere mate dan vlees. Gemiddeld steeg de vleesprijs tussen februari en juni met 21 procent, vleesvervangers slechts met 2 procent.

Inflatie en grondstoffen

De oorzaak ligt volgens ProVeg bij de inflatie en hogere grondstofkosten. Volgens Pablo Moleman van ProVeg is voor de productie van een kilo vlees tien kilo graan nodig. “Door dat grote grondstofgebruik is vlees veel gevoeliger voor verstoringen in de wereldmarkt dan vleesvervangers.”

Marges 

Ook de marges spelen volgens Moleman mogelijk een rol. “We wisten uit het vorige onderzoek al dat op vleesproducten vaak flinterdunne marges zitten. Supermarkten proberen klanten te trekken door vlees zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Marges van zo’n 8 procent zijn gebruikelijk, soms wordt het zelfs onder kostprijs verkocht. Op vleesvervangers zitten daarentegen marges van 35 tot wel 50%. Die hogere marges hebben wellicht als buffer gewerkt om de prijsklappen op te vangen, terwijl de supermarkten bij vlees geen andere keuze hadden dan de prijzen omhoog te gooien. Dat zou kunnen verklaren waardoor het vlees zo hard geraakt is door de prijsstijgingen en de vervangers vrijwel niet.”

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

In Berlijn startte op 20 januari de vakbeurs Grüne Woche. Minister Christianne van der Wal-Zeggelink van Stikstof bezocht hier de stand van Nederland Vleesland. Voorzitters van de deelnemende partijen praatten de minister bij over dit initiatief.

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

“We denken dat we uiteindelijk de koe kunnen verslaan”, zegt Edwin Bark, senior vicepresident bij Redefine Meat. Het bedrijf maakt 100% plantaardige producten met de smaak en textuur van vlees. Ze zijn de overall winnaar van de Horecava Innovation Award die op 9 januari uitgereikt zijn op Horecava.

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Europa gaf in 2022 minder subsidie aan vleesreclames. Europese Commissie minderde de steun voor de promotie van vlees met zo’n 14 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht.