Brasil Foods wordt de nieuwe (kippen)vleesreus

13 augustus 2012 Caroline van der Plas

SÃO PAOLO – Brasil Foods, het nieuwe bedrijf dat ontstaat als Perdigão en Sadia fuseren, zal de exporten van met name kippenvlees naar onder meer Europa, China en Rusland flink kunnen opkrikken.

SÃO PAOLO – Brasil Foods, het nieuwe bedrijf dat ontstaat als Perdigão en Sadia fuseren, zal de exporten van met name kippenvlees naar onder meer Europa, flink kunnen opkrikken.


Als de mededingingsautoriteiten in Brazilië toestemming geven voor de fusie, ontstaat er een nieuwe (kippen)vleesreus. Perdigão en Sadia hebben samen een verkoopomzet van 7,1 miljard euro.


Concurreren

‘Door de fusie kunnen de bedrijven flink op kosten besparen en daardoor flink kunnen concurreren op de markt voor vleesexport’, zegt dierecteur José Vicente Ferraz van FNP, een groot agro-onderzoeks- en adviesbureau.


Ferraz verwacht dat Brasil Foods meer vlees zal exporteren naar grote markten als Rusland, China, Europa en het Midden-Oosten. Sadia heeft al een fabriek in Rusland.


China

Brazilië tekende afgelopen week bovendien een overeenkomst met China, die het land in staat stelt kippenvlees uit ruim twintig vleesfabrieken rehtstreeks naar China te exporteren. Voorheen werd het vlees via Hong Kong getransporteerd.


De overeenkomst scheelt Braziliaanse vleesbedrijven miljoenen omdat extra kosten zoals importheffingen, havengelden en transportkosten wegvallen.


Brazilië exporteerde vorig jaar 3,6 miljoen ton kippenvlees. Bijna de helft daarvan kwam van Perdigão en Sadia.


Redacteur Caroline van der Plas bezocht tijdens haar 'kipexpeditie' in 2007 Sadia en Perdigão. Lees hier haar weblog hierover.

Lees ook:

Perdigão wil Sadia (20 mei 2009)

Sadia en Perdigão onderzoeken fusie (20 maart 2009)

Sadia verwerkt vlees in Nederland (14 oktober 2007)

Perdigao koopt Plusfood (13 juni 2007)

Sadia wil Perdigao overnemen (18 juli 2006)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over Perdigão

Alle berichten over Sadia

Alle berichten over overnames

Altijd op de hoogte blijven?