Bakkerszoon wil pintarieven collectief aanpakken

Remco van der Veer wil een actie ontketenen om banken ertoe aan te zetten met redelijke pintarieven te komen voor het midden- en kleinbedrijf. ‘Als we naar de banken en providers gaan met 2 miljoen transacties per maand, kunnen we een vuist maken.’ De bakkerszoon wil ook slagers bij zijn plan trekken.

De zoon van Echte Bakker Jaap van der Veer uit Barneveld vindt de huidige pintarieven de spuigaten uitlopen. Hij inventariseert welke bakkers met welke banken en met welke providers zaken doen, via de speciaal hiervoor aangemaakte website pincollectief.nl en de daaraan gekoppelde facebookpagina. Zo wil hij per bank tot collectieven van bakkerij- en horecaondernemers komen, die dan als één contractant met de banken zaken kunnen doen als het gaat om pintransacties. Tegen lagere tarieven dus.

Ook met organisaties in de slagerij heeft hij inmiddels contact gelegd. 'We proberen er zoveel mogelijk ondernemers bij te betrekken', aldus Remco van der Veer.

‘De kosten lopen nu enorm op zodra je meer dan 2000 klanten per week hebt. Voor de eerste 2000 transacties heb je een abonnement van ongeveer 80 euro, maar de bundel verhogen met nog eens 2000 voor bijvoorbeeld €10 extra kan niet. Voor de tweede 2000 transacties betaal je dan ineens €120. De bankkosten zijn erg hoog, terwijl het nergens over gaat want alles is geautomatiseerd, maar banken doen daar niets aan’, aldus Remco van der Veer.

Supermarkten voordeliger uit

In vergelijking met supermarkten betalen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf circa 5 a 6 cent per pinbetaling, terwijl dit voor supermarkten beneden de 4 cent ligt. Dit komt doordat supermarkten als keten of collectief bij banken lagere tarieven kunnen afspreken, afdwingen zelfs. In het midden- en kleinbedrijf speelt de versnippering ondernemers parten; ook de ondernemersorganisatie in de bakkerij,  NBOV is het tot nu toe niet gelukt om collectieve afspraken met banken te maken over lagere tarieven.

Brief schrijven helpt niet

Remco van der Veer: ‘Het interesseert de banken echt niet als jij als individuele ondernemer een brief schrijft of aan de balie vraagt of je een ander contract kunt afsluiten. Daarvoor ben je als kleine ondernemer niet interessant genoeg, maar het gaat wel om tonnen per jaar in totaal.’

De jonge ondernemer, die in het bedrijf van zijn ouders is gestapt, wil ook proberen horeca-ondernemers die met dezelfde problematiek kampen, bij zijn collectief te betrekken.

Lees ook
De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

Er is veel veranderd de afgelopen anderhalf jaar. Een van de grootste veranderingen in het dagelijks leven was toch wel dat alles ineens online moest gebeuren. En ook al kan er nu langzaamaan weer meer, de wereld is nog niet de oude. Waar Vleesmagazine je normaal graag tips voor activiteiten had gegeven, hebben we nu deze Online Inspiratiegids, vol...

Geef werknemers meer zekerheid

Geef werknemers meer zekerheid

De arbeidsmarkt is in beweging. Waar werkgevers flexibiliteit willen, zoeken werknemers vooral zekerheid. Hafid Ballafkih van de onderzoeksgroep Arbeid in Transitie aan de Hogeschool van Amsterdam zegt in een artikel in de Groene Amsterdammer dat de flexibiliteit te ver is doorgeschoten.

Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel gezond bedrijf

Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel gezond bedrijf

Hoe zou het zijn als winst iets is waar je als ondernemer invloed op hebt en wat je als ondernemer kunt managen? Zodat je wel die vrijheid ervaart waarnaar je verlangt en je de impact kunt maken die je voor ogen had? Deze vraag vormt de basis voor het boek ‘Winstgevende plannen’ van Femke Hogema.