ABN AMRO: winstmarges in food onder druk

Kassabon_pixabay

Foto: Pixabay

De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met de dalende koopkracht  zetten de winstmarges in food onder druk. Dit gaat ten koste van verduurzaming en innovatie in foodsector. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

Hoewel wordt verwacht dat de kosten in 2023 licht dalen, wordt het moeilijker voor levensmiddelenfabrikanten om de rekening verderop in de keten neer te leggen. In het eerste kwartaal gaf de helft van de bedrijven aan deze kosten te kunnen doorberekenen; in het derde kwartaal geldt dit slechts voor 44 procent. Dit zet de toch al lage marges in de foodsector verder onder druk en beperkt de budgetten voor innovatie en verduurzaming. Aanhoudend hoge energieprijzen zullen daarom langere tijd voor hoge prijzen zorgen.

Krimp drankenindustrie

Vooral kleinere levensmiddelenproducenten - zoals lokale bierbrouwers, slagers en bakkers - worstelen met de hoge kosten voor energie, verpakkingen en grondstoffen. De drankenindustrie krijgt daarnaast – na een sterke stijging in 2022 (+9 procent) – te maken met dalende volumes (-2 procent). ABN AMRO verwacht namelijk dat een daling van het horecabezoek tot lagere volumes zal leiden. Voor de zuivelindustrie (-1 procent) liggen eveneens lagere volumes in het verschiet, doordat de vraag- en aanbodkant onder druk staan. De wereldwijde vraag naar zuivel is gevoelig voor economische ontwikkelingen; nu de koopkracht in veel landen onder druk staat, gaat ook de zuivelindustrie dit merken. In de vleesverwerkende industrie (-1 procent) dalen de volumes naar verwachting licht, terwijl groente en fruit (+2 procent) de wind juist in de rug heeft. Zo ruilen steeds meer consumenten vlees in voor plantaardige producten. Ook zijn groente en fruit van alle verse voedingsmiddelen het minst in prijs gestegen, terwijl vlees juist duurder is geworden.

Geen grote omzetdaling in 2023

Hoewel duurzaamheid en dierenwelzijn belangrijk zijn, laten consumenten zich steeds meer door prijs leiden. “Zo zullen consumenten in het schap vaker voor een goedkoper huismerk kiezen, dan voor een merkproduct. Ook kunnen zij producten uitwisselen tussen categorieën. Voor vlees betekent dit bijvoorbeeld minder vlees – zoals kleinere porties - en goedkopere varianten - zoals gehakt of kip of minder biologisch vlees - of meer groente in plaats van vlees. Tegelijkertijd verkopen ook duurzamere producten, zoals biologisch voedsel, slechter als consumenten meer op de prijs gaan letten”, vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food van ABN AMRO. “Door deze verschuiving in koopgedrag verwachten we weliswaar dat de volumes in de foodsector licht onder druk komen te staan, maar niet sterk zullen dalen. En hoewel consumenten veel meer op prijs letten, blijft een flinke omzetdaling in 2023 uit. De kosten zijn immers hoog en de prijzen zullen daarmee ook relatief hoog blijven.”

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Een bron van inspiratie

Een bron van inspiratie

Binnen de vleesbranche is worst- en vleeswarenspecialist Paul van Trigt een instituut. Niet alleen als vakman en expert op het gebied van productkeuring – laat hem een worst proeven en hij benoemt tot op de gram welke specerijen erin zitten – maar ook als een oneindige bron van kennis.

De digitale slager

De digitale slager

Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.”

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.