Aandeel keurmerkkip nam in 2016 met 20 procent toe

14 maart 2017

In 2016 is het aandeel van de supermarktomzet van kip met een welzijnskeurmerk met 20 procent gestegen ten opzichte van 2015. Wakker Dier concludeert dit uit na analyse van cijfers van IRI Nederland.

Zes jaar geleden ging van elke €100 die aan kip werd uitgegeven €7 naar kip met een keurmerk. Inmiddels is dat €19. De omzet van kip met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming steeg vorig jaar met 28 procent. De omzetstijging van biologische kip was 17 procent. De totale verkoop van keurmerkkip steeg met 29 procent. De totale omzet van kip nam met 6 procent toe. De omzet in gangbaar pluimveevlees plofkip en vlees uit het welzijnsconcept dat Albert Heijn en Plus hebben ontwikkeld steeg met bijna 2 procent.

Analyse

Wakker Dier heeft een analyse gemaakt van de omzetcijfers van kip in supermarkten. Dit betreft verse kip uit het vleesschap, dus niet de vleeswaren of producten waar kip in is verwerkt. De cijfers komen van marktonderzoeksbureau IRI Nederland en zijn gebaseerd op de kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met uitzondering van Aldi en Lidl, met een totaal marktaandeel van 85 procent.

Albert Heijn en Plus stellen voor het pluimveevlees dat zij aanbieden aan vleeskuikenhouders de eis dat zij een maximale bezetting van 16 dieren per vierkante meter hanteren, terwijl Jumbo hogere dierenwelzijneisen stelt zoals daglicht en ongeveer 13 vleeskuikens per vierkante meter. Wakker Dier ziet deze kip als een tussenstap en vindt dat supermarkten moeten kiezen voor pluimveevlees met minimaal 1 ster binnen Beter Leven welzijnskeurmerk van de Dierenbescherming.

grafiek

Altijd op de hoogte blijven?