18 procent jongeren koopt geen vlees

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Van alle Nederlandse consumenten koopt ongeveer 9 procent helemaal geen vlees. Bij jongeren tussen de 18 en 35 jaar is dit percentage ongeveer 18 procent, schrijft MarketingTribune.

Jonge mensen vinden duurzaamheid belangrijker dan ouderen. Zij zien ook een rol voor de overheid en supermarkten, als het gaat om het verminderen van de vleesconsumptie. Daarbij valt te denken aan minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Overigens is 68 procent van de ondervraagden van mening dat verminderen van de vleesconsumptie de eigen verantwoordelijkheid van consumenten is, waar overheid en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.

Kiezers van progressieve ('linkse') partijen zijn meer betrokken bij duurzaamheid en klimaat dan de kiezers van behoudende ('rechtse') partijen.

Dit is een bericht van Foodlog

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Dat concludeert de Wageningen Live Stock Research in een vergelijkend onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier. Wageningen stelde op basis van reeds bekend onderzoeksmateriaal vast dat Nederlandse boeren vleeskippen, varkens en kalveren de afgelopen tien jaar een beter leven hebben kunnen bieden door verbeterde wetten en eisen van supermarkten.

FAO: forse stijging prijzen voedsel

FAO: forse stijging prijzen voedsel

Hoewel de omikron-variant van het SARS-CoV-2 virus de prijzen van grondstoffen voor levensmiddelen iets lijkt te laten dalen, maakte de FAO deze week bekend dat de prijzen van verschillende basisproducten sinds een jaar fors zijn gestegen. De FAO-index van de voedselprijzen (FFPI) bereikte in november 2021 gemiddeld 134,4 punten, een stijging...

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Nederlanders eten minder vlees. Uit onderzoek van Marktdata naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.