18 procent jongeren koopt geen vlees

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Van alle Nederlandse consumenten koopt ongeveer 9 procent helemaal geen vlees. Bij jongeren tussen de 18 en 35 jaar is dit percentage ongeveer 18 procent, schrijft MarketingTribune.

Jonge mensen vinden duurzaamheid belangrijker dan ouderen. Zij zien ook een rol voor de overheid en supermarkten, als het gaat om het verminderen van de vleesconsumptie. Daarbij valt te denken aan minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Overigens is 68 procent van de ondervraagden van mening dat verminderen van de vleesconsumptie de eigen verantwoordelijkheid van consumenten is, waar overheid en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.

Kiezers van progressieve ('linkse') partijen zijn meer betrokken bij duurzaamheid en klimaat dan de kiezers van behoudende ('rechtse') partijen.

Dit is een bericht van Foodlog

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Optimisme Duitse vleessector bij aanvang IFFA 2022

Optimisme Duitse vleessector bij aanvang IFFA 2022

In Frankfurt startte 14 mei IFFA, de internationale vakbeurs voor de vleesindustrie. Tot en met 19 mei staat Messe Frankfurt in het teken van de laatste innovaties op het gebied van vlees en alternatieve eiwitten. De Duitse vleessector is bij aanvang van de beurs positief gestemd.

Vleesbranche in de media – Week 19

Vleesbranche in de media – Week 19

Hoe denkt de kiezer over de vleestaks, wanneer ligt kweekvlees in de schappen en varkenshouder raakt ongebruikte stikstofruimte mogelijk kwijt. Wat lazen we deze week over de vleesbranche in andere media?

Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).