100.000 verkochte exemplaren van Smokey Goodness van Jord Althuizen

Smokey Goodness_boek cover

Er zijn 100.000 exemplaren verkocht van Smokey Goodness – het ultieme BBQ boek, het eerste boek van Jord Althuizen. Reden voor zijn uitgever Kosmos Uitgeverij om hem in het zonnetje te zetten en een award te geven. Voor dit boek werkte de pyro-culinair avonturier samen met zijn vaste team, bestaande uit onder anderen Remko Kraaijeveld (fotografie) en Erik Rikkelman (vormgeving).

Smokey Goodness is het eerste BBQ-boek dat Jord schreef. Hierin leert hij de lezer barbecueën zoals het bedoeld is. Hij deelt tricks of the trade van het barbecueën USA-style, geeft tips over vuur en temperatuur en deelt recepten.  In 2016 was Smokey Goodness het Kookboek van het Jaar 2016 en won ook de categorie beste fotografie en vormgeving. Het boek is inmiddels toe aan de 28e druk en Kosmos Uitgeverij verwacht dat er nog vele volgen.

Smokey Goodness-serie

Inmiddels zijn er meerdere boeken verschenen in de Smokey-serie, zoals Smokey Goodness 1, 2 en 3, Smokey Goodness Winter BBQ, Smokey Goodness Burgers & BBQ Bites en het onlangs verschenen Smokey Goodness Lowlands BBQ. Voor oktober 2022 zijn het volgende deel, Black Smoke 2 – Fire, Ice & BBQ-attitude, op de planning.

Er zijn al meer dan 300.000 exemplaren van deze serie over de toonbank gegaan. De boeken zijn niet alleen verkrijgbaar in Nederland, maar ook in Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Engeland en Amerika. Meerdere titels uit de serie werden uitgeroepen tot Kookboek van het Jaar. Recent won fotograaf Remko Kraaijeveld de prestigieuze Pink Lady Food Photographer of the Year-award in de categorie Production Paradise Previously Published, met een foto uit Smokey Goodness BBQ Feast on Fire.

Jord Althuizen

De auteur van de populaire serie is Jord Althuizen. Hij is de oprichter, eigenaar en pitmaster van Authentiek BBQ Catering bedrijf Smokey Goodness. Hij begon in 2010 met zijn missie om Nederland kennis te laten maken met een betere vorm van barbecueën op echt vuur. En met succes, het resultaat is onder meer de vestiging van BBQ-restaurant Black Smoke in Antwerpen en Rotterdam, The Rough Kitchen in Amsterdam en Burgers & Bites in de Haagse Foodhallen.

 

Dossiers
Lees ook
Zeventig jaar Nederlandse eetcultuur

Zeventig jaar Nederlandse eetcultuur

Zeventig jaar Nederlandse eetcultuur is een heerlijk boek voor iedereen die van Nederlandse geschiedenis, eten en tijdschriften houdt. Ik val in alle categorieën, maar de eerste twee zijn het belangrijkst.

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

Degens’ Boeren BBQ inspireert slagers

Degens’ Boeren BBQ inspireert slagers

Op 10 mei organiseerde kruiden- en specerijenleverancier Degens de derde editie van de Boeren BBQ in Enspijk, om slagers en andere versspecialisten te inspireren.