Voorkom vleesbederf in de zomer met handige verpakkingen

Dat je bij zomerse temperaturen extra voorzichtig moet omspringen met bederfelijk voedsel zoals vleeswaren, dat weten de meeste Nederlanders wel. Ze bewaren vlees daarom zoveel mogelijk in een koelkast of vriezer. Maar optimale voedselhygiëne begint natuurlijk al voordat het voedsel bij de consument ligt; producenten en leveranciers kunnen de consument een handje helpen door bij hitte extra voorzorgsmaatregelen te treffen.

Het begint al met het transport van het vlees. MKB-bedrijven in de vleessector die ook aan huis bezorgen, zoals slagers, maar ook versspecialisten, delicatessenwinkels, en cateraars, beschikken niet altijd over eigen middelen voor gekoeld transport. Zij lopen het risico dat hun vleeswaren niet in optimale staat bij de consument aankomen. Gelukkig zijn daar oplossingen voor, zoals de bekende EPS-koelverpakkingen. Maar we zien ook steeds meer duurzame oplossingen. Een voorbeeld is de Foodmailer, een 100% kartonnen verzendverpakking met papieren icepacks. Met de bijbehorende app kan de verzender precies berekenen hoeveel icepacks nodig zijn bij een bepaalde producthoeveelheid, buitentemperatuur, levertijd en gewenste aflevertemperatuur.

Foodmailer_Bunzl_kl-300x234

Eenmaal bezorgd bij de consument kan de koelverpakking worden ingezet als koelbox om de producten ook buiten de koelkast op de juiste temperatuur te houden. Onmisbaar, want bederfelijk eten dat bij zomerse temperaturen langer dan twee uur buiten de koelkast is geweest, is volgens het Voedingscentrum niet meer te vertrouwen.

Temperatuurlabel

Een ideale aanvulling op de koelverpakkingen is het temperatuurlabel, dat gedurende het hele transport de temperatuur kan meten. Het label biedt de retailer of het postorderbedrijf de mogelijkheid te controleren of de producten tijdens transport op de gewenste temperatuur zijn gebleven. Consumenten weten daardoor zeker dat zij producten op de juiste temperatuur en met de gewenste kwaliteit in ontvangst nemen.

Slimme labels bieden overigens nog meer handige mogelijkheden: als de consument een label scant wanneer het product op de juiste temperatuur wordt geleverd, krijgt hij bijvoorbeeld een recept te zien. Als het product iets boven de gewenste temperatuur is, maar nog prima te consumeren, kan hij kiezen voor korting of een nieuwe box. En bij een grotere afwijking krijgt hij een nieuwe box geleverd. Wil de consument de houdbaarheid van de producten zelf blijven controleren in de diepvries of koelkast? Dat kan. Er zijn ook labels die, nadat ze geactiveerd zijn, verkleuren als producten te lang boven de gewenste temperatuur zijn of de houdbaarheidsdatum overschrijden.

Verpakken in vakken

Tot slot is er nog het probleem van het vermengen van vleessappen. Ook voor diegene die over voldoende koelmogelijkheden beschikt. Laten we een zomers voorbeeld nemen: barbecuevlees. Een beetje kok bestelt een mix aan vleesproducten, zoals biefstuk, kip, hamburgers en worst. Maar tijdens het bezorgen, en ook daarna als het vlees thuis uit de koeling wordt gehaald, kunnen de sappen van de vleessoorten vermengd raken of op andere levensmiddelen lekken. Tenzij je een speciale barbecueschaal gebruikt met vakverdeling om kruisbesmetting te voorkomen. Als de schaal hersluitbaar is, kan het vlees ook nog eens tussen de gangen gewoon terug in de koeling.

DSC_1863-300x300

Kortom, traditionele én innovatieve mogelijkheden genoeg om vleesbederf bij hogere temperaturen tegen te gaan. Laten we hopen dat we ze veel nodig hebben deze zomer.

Dit is een bijdrage van Dirk Wijnveen, Business Unit Manager Food Retail & Industry bij Bunzl.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

In Berlijn startte op 20 januari de vakbeurs Grüne Woche. Minister Christianne van der Wal-Zeggelink van Stikstof bezocht hier de stand van Nederland Vleesland. Voorzitters van de deelnemende partijen praatten de minister bij over dit initiatief.

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Minder EU-subsidie voor promotie vlees in 2022

Europa gaf in 2022 minder subsidie aan vleesreclames. Europese Commissie minderde de steun voor de promotie van vlees met zo’n 14 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht.

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Geen reclame voor vlees, vis en fossiele brandstoffen meer bij bushokjes in Noord-Holland. Dat is besloten door de Provinciale Staten van Noord-Holland. Organisaties uit de vleessector zijn het niet eens met dit verbod. Nederland Vleesland en LTO Noord vinden dit geen zaak voor regionale politici en wijzen op de gezonde eigenschappen van vlees en de...