Vergeten delen

27 januari 2014 Gertjan Kiers

Het is enige tijd geleden, maar het ligt de meesten ongetwijfeld nog vers in het geheugen: het college van chef-kok Robert Kranenborg over ‘De Koe’ bij DWDD University. Eindelijk was er een programma dat aandacht schonk aan de koe, het vlees en de bereiding!

Wanneer ik voor de klas sta en tijdens de workshops en cursussen die ik geef, kan ik het niet vaak genoeg herhalen. Sterker nog, ik ben er 100 procent van overtuigd dat 
iedereen aan wie ik, op welke manier dan ook, het verhaal heb verteld een andere kijk op vlees krijgt.

Na een jarenlange lobby, strijd om rechtvaardigheid en soms een gevecht om leven en dood, is het hoge woord eruit: de ossenhaas is een duur en smaakloos stuk vlees. En absoluut niet uitdagend. Dank heer Kranenborg en dank Johan van Uden, die wat mij betreft naast Robert had moeten staan, en niet weggedrukt in een hoekje om de stukken vlees aan te reiken.

Eigenlijk zou er een vervolg moeten komen. Er is nog zoveel te vertellen over ons vak. Daarom slagers, vorm een eenheid en verspreid het woord. Haal uw klanten over om een dag in het bedrijf mee te lopen. Laat de, soms onwetende, consument in uw keuken kijken en maak hem deel van uw team. Iets wat ik zelf al doe in onze horecaslagerij. En wat te denken van de promotie van de vergeten delen? Longhaas, bavette, middenrif en zelfs het slotlapje verdienen het om aandacht en waardering te krijgen. Bijna iedereen moet tenslotte op de centjes letten en Robert Kranenborg heeft de 725.000 kijkers al duidelijk gemaakt, dat we op ons vlees moeten kauwen als je iets wil proeven. Wat mij betreft een win-winsituatie.

Durft u het aan om in uw rijkelijk gevulde toonbank een hoekje te creëren met bovengenoemde stukjes vlees? Durft u het aan om de consument dit te laten proeven? Kortom, wilt u investeren in vergeten delen? Onder het motto ‘het vergeten hoekje’ kunnen we samen het gevecht aangaan en deze mooie delen weer op de kaart zetten. Social media zijn marketingtools die kunnen helpen, niets extra kosten, maar waarmee u kunt laten zien wat u in huis heeft. Ik was er al mee begonnen. U ook?

Altijd op de hoogte blijven?